Nielsen ondervroeg in een internationaal VOD-onderzoek meer dan 30.000 online respondenten in 61 landen, om inzicht te krijgen in het wereldwijde sentiment over VOD-kijken en online en tv-reclame.
Ruim een kwart van de respondenten internationaal zegt te betalen voor uitzendingen of video-on-demandprogramma’s (VOD) via een abonnement bij een online aanbieder als Hulu, Netflix of Amazon. 72 Procent geeft aan via een traditionele tv-aansluiting te kijken.
Noord-Amerika loopt voorop als het gaat om betaalde online video- of tv-content met 35 procent van de respondenten. 32 Procent van de ondervraagden in de regio Azië/Stille Oceaan zegt een online provider te betalen voor programma’s en videocontent. In Europa is dat getal een stuk lager: 11 procent van de respondenten zegt te betalen. Nederland loopt uit de pas bij het Europese gemiddelde en komt op 19 procent uit.
Traditioneel tv-abonnement
Bijna een derde (32 procent) van de ondervraagden zegt te overwegen zijn tv-abonnement op te zeggen. Europa ligt ver onder het gemiddelde met 17 procent. In Nederland is dat getal zelfs nog lager. Slechts 11 procent van de Nederlandse respondenten zegt een tv-abonnement te willen verruilen voor een dienst die alleen online actief is.
Hoewel sommige consumenten minder op de traditionele manier televisiekijken, zijn zij er vaak nog niet aan toe om helemaal over te stappen, concludeert Nielsen uit de cijfers. Voor de meeste kijkers sluiten online en traditionele diensten elkaar niet uit maar vullen zij elkaar aan.
Advertenties
De respondenten blijken problemen te hebben met de hoeveelheid reclame. Vooral de advertenties die voor, tijdens of na VOD-programmering worden getoond wekken irritatie op (62 procent). 65 Procent van de respondenten zou deze reclame willen blokkeren. 59 Procent zegt reclame niet erg te vinden als men daarmee vrije toegang tot content heeft.
Slechts 11% Nederlanders overweegt tv-abonnement op te zeggen
Traditionele televisie is wereldwijd nog altijd het favoriete platform.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement