Nederlanders keken in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 40 minuten), 4 minuten meer dan in 2019. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2 procent. Dat komt overeen met 24 minuten per dag (20 minuten in 2019).
Dat meldt Stichting Kijkonderzoek SKO. De tv-schermtijd, de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, was in 2020 206 minuten (3 uur en 26 minuten). Dit is 14 minuten meer dan in 2019. Naast het kijken naar tv-zenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de tv-schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten als Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime.
Rutte en voetbal
De top-25 meest bekeken programma’s in 2020 wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO 1 van 14 december 2020. Deze toespraak van premier Rutte (met daarin de aankondiging van de tweede lockdown) had gemiddeld 6.035.000 kijkers. De voetbalwedstrijd Nederland - Bosnië en Herzegovina van 15 november 2020 is met gemiddeld 2.782.000 kijkers de meest bekeken sportuitzending van 2020. Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was de Nationale Dodenherdenking van 4 mei 2020 met een bereik van 7.874.000 kijkers.
Wie is de Mol van 11 januari 2020 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2020 met gemiddeld 1.889.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.
Nieuws en actualiteiten
Logischerwijs waren nieuws- en actualiteitenprogramma's in het coronajaar populair. Van de totale kijktijd werd daar 27 procent aan besteed. In 2019 was dit 21 procent. Het gemiddelde bereik in de avonduren (18-24 uur) van dit genre was nagenoeg geheel 2020 hoger dan in 2019. Het hoogtepunt lag bij de start van de eerste lockdown in week 12 en 13 (16 t/m 29 maart), waarin gemiddeld 9,1 miljoen kijkers per avond afstemden op nieuws en actualiteiten, 2,5 miljoen kijkers meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor.
Gemiddeld over geheel 2020 keken elke avond 6,9 miljoen mensen naar nieuws- en actualiteitenprogramma's. In 2019 waren dat 6,1 miljoen kijkers per avond.
NPO en RTL stijgen in marktaandeel
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep steeg van 37,2 naar 37,7 procent. RTL Nederland ging van 26,3 naar 27,9 procent en het marktaandeel van Talpa TV daalde van 20,5 naar 19,6 procent.
NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (24,1 procent) als de avond (25,0 procent).
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,5 procent van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2020 uitgekomen op 2,9 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!