RTL loopt circa 1,6 miljoen euro mis bij uitschakeling PSV

De directies van RTL én Talpa Network kijken met interesse naar de kwalificatiewedstrijden van PSV voor de Champions League.

Het Benfica-stadion.
123RF

Door Arthur Terpstra en Sanne Lubbers

Dit seizoen is de Champions League voor het eerst sinds tijden weer te zien bij RTL. Waar Ajax al gekwalificeerd is, wacht PSV nog het treffen met Benfica om ook Champions League deelname veilig te stellen. Uiterst lucratief, want met de kwalificatie voor de poulefase ligt minimaal 35 miljoen euro in het verschiet voor PSV. 

Maar niet alleen de penningmeester van PSV zal met spanning kijken naar het tweeluik, maar ook de directie van RTL zal met samengeknepen billen voor de tv zitten. Een wedstrijd van PSV trekt immers twee keer zoveel kijkers dan een gemiddelde Champions League wedstrijd zonder Nederlandse deelnemer. En meer kijkers is meer geld. Alleen al uit de commercials rondom het miljardenbal haalt RTL circa 1,6 miljoen euro extra op wanneer PSV zich weet te kwalificeren.

Talpa Network zal heel anders in de wedstrijd zitten. Het zou Talpa heel goed uitkomen als PSV het niet redt tegen Benfica en daarmee in de Europa League gaat uitkomen. Op dit moment is alleen AZ verzekerd van deelname aan de twee Europese toernooien waarvan Talpa Network de uitzendrechten heeft. Feyenoord en Vitesse moeten zich namelijk nog zien te plaatsen de komende twee weken. Mocht dit niet gebeuren en PSV weet zich juist wel te plaatsen voor de Champions League, zou dat echt een flinke aderlating zijn voor de zendergroep.

Voor de Nederlandse voetbalsupporter is het te hopen dat alle teams gewoon door gaan naar het hoogst mogelijke toernooi. De gemiddelde voetballiefhebber wil gewoon aantrekkelijke affiches en zoveel mogelijk naar Nederlandse clubs kijken.

Ter illustratie: een wedstrijd van PSV in de Europa League trekt twee à drie keer zo weinig kijkers dan een wedstrijd van PSV in de Champions League. Het is verder ook gewoon goed voor de Europese coëfficiënten. Het gaat dus om de centen en de coëfficiënten de komende wedstrijden.

Arthur Terpstra is senior AV Consultant en Sanne Lubbers AV Director bij Magna (Mediabrands).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie