Abovo Media/Maxlead heeft per 30 maart Roos Tabak als CEO aangesteld. Ze komt van YoungCapital, waar ze commercieel directeur was. Tabak moet zorgen dat de integratie na de overname in september vorig jaar verder in goede banen wordt geleid. Abovo Media eigenaren Marinus Zoutendijk en Kees Verbeek, en Roos Tabak over deze stap.
Tabak: ’Ik ben drie weken geleden (in isolatie) 37 jaar geworden en woon in Amsterdam. Direct na mijn studie ben ik in 2004 als tiende medewerker gestart bij YoungCapital (voorheen StudentenWerk). Als commercieel directeur was ik onderdeel van het directieteam en heb ik mogen bijdragen aan de exponentiele groei van de organisatie, die nu 1.250 medewerkers telt. Vanuit een inspirerende ondernemerscultuur heb ik de kans gekregen om mee te groeien met de organisatie. Een waanzinnige leerschool.’
Zoutendijk: ‘’De aanstelling van Roos Tabak valt exact zes maanden na de consolidatie van Abovo Media met onlinemarketingbureau Maxlead. Deze overname sluit aan bij het snel veranderende medialandschap waarin steeds meer behoefte ontstaat aan een brede geïntegreerde dienstverlening. Om hierop te kunnen versnellen is een centraal bestuur essentieel en daarmee is de zoektocht naar een nieuwe CEO begonnen.’
Verbeek: ’Met zoveel professionals en kennis in huis van creatie, strategie, media, digitaal en data & analytics waren we niet op zoek naar een inhoudelijke expert. We hebben daarom heel bewust ook buiten de lijst van “usual suspects” gekeken. Roos heeft ruime ervaring met de doorlopende organisatieveranderingen die bij groei komen kijken, zonder afbreuk te doen aan de ondernemerscultuur en het DNA. Dat sprak ons enorm aan. En bovendien hebben we een hele goede klik met elkaar.’
Zoutendijk: ‘Dat er op korte termijn wordt toegewerkt naar één centrale directie die de integratie bevordert en output naar de klant vergroot. Abovo (Hoorn) behoort tot de grootste onafhankelijke bureaus van Nederland en Maxlead (Oegstgeest) is dé online speler op gebied van generen van leads en sales. Met de komst van Roos bouwen we aan het fundament om van Abovo/Maxlead het beste Nederlandse bureau te zijn voor bedrijven, óók internationaal. Roos neemt hierin commerciële ervaring mee vanuit een snel gegroeide, grote organisatie. Daarnaast komt Roos van buiten de eigen organisatie, dus zonder legacy, met een objectieve kijk op zaken.’
Tabak: ’Vanuit mijn rol als commercieel directeur heb ik altijd belangstelling gehad in alle bedrijfsonderdelen van de organisatie. Wanneer die optimaal met elkaar samenwerken, creëer je de beste dienstverlening voor de klant, stijgt je medewerkerstevredenheid en doorgaans ook het rendement, zo is mijn geloof. Een rol als CEO was voor mij een logische next step. Ik ben een generalist en bovendien een verbinder, dat is een competentie die goed van pas komt.’
Tabak: ‘Het gecombineerde bedrijf heeft een enorme potentie en brengt naast de ondernemerscultuur waar ik zo goed in gedij ook een gezonde ambitie met zich mee. Dat geeft me ongekende energie en bovendien de mogelijkheid om al de lessen die ik geleerd heb in de praktijk te brengen. Er heerst een no-nonsensementaliteit en er is een indrukwekkende executiekracht.
Mijn missie: om te beginnen is het van groot belang om beide bedrijven goed door de huidige spannende tijd te begeleiden. Het versnellen van de integratie gaat voor meer synergie zorgen. Uiteindelijk ga ik voor groei, met behoud van de kwaliteit van de dienstverlening en een happy crew.’
Tabak: ‘’Ik ben nieuw in deze wereld en ben vooral nieuwsgierig! En hoewel het op het eerste gezicht misschien gaat om zeer uiteenlopende branches (recruitment versus media) is het uitgangspunt bij beide bedrijven hetzelfde: het optimaal bedienen van de klant. Door zoveel mogelijk waarde toe te voegen voor de klanten, en intern optimaal samen te werken met de juiste mensen, maak je het verschil.’
Verbeek: ’Het is voor onze klanten en daarmee ook voor onze business een uitdagende en bizarre periode, maar we kijken positief naar de toekomst. We hebben veel vertrouwen in de wendbaarheid van onze organisatie.’
Zoutendijk: ’Het behoud van onze medewerkers staat voorop. Dat maakt dat we in deze verwarrende periode met de volledige bezetting doorgaan en onze klanten bijstaan bij de nieuwe strategie die hoort bij de inmiddels vaak genoemde “anderhalve-meter-economie”. Wij kijken ernaar uit om nu, maar óók straks het maximale uit de beschikbare markt voor onze klanten te halen.’
Zoutendijk: ’De beslissing voor een centrale directie en een nieuwe CEO is een langetermijnkeuze. Natuurlijk moeten we doorgaan en het is juist dáárom nu dé tijd voor een nieuwe CEO.’
Verbeek: ‘We hebben een sterke leider nodig en deze crisis gaat ooit voorbij.’