Ab Inbev - de grootste bierbrouwer ter wereld - kiest Publicis om zijn media in tientallen landen te verzorgen. Publicis gaat dat doen in de Verenigde Staten, Mexico, Centraal-Amerika, Zuid-Amerika, Europa en Azië. Concurrent Dentsu blijft verantwoordelijk voor Ab Inbev's media-account in Canada en Afrika. Dat is de uitkomst van Ab Inbev's wereldwijde mediapitch die in september is uitgeschreven. WPP deed hier ook aan mee, maar blijkt achter het net te vissen.
De nieuwe samenwerking met Publicis en Dentsu geldt voor 66 maanden en betreft bijna veertig landen, schrijft onder meer Adage.
'Dentsu wilde niet verdedigen'
Dentsu heeft in september al aangegeven zijn media-account niet te willen verdedigen door 'aanhoudende uitdagende commerciële voorwaarden', schrijft Adweek op basis van anonieme bronnen. Het mediabureau heeft hier nog niet op gereageerd.
Financiële details over de waarde van het media-account zijn niet bekendgemaakt. Een marktbureau becijfert dat AB Inbev tussen juni 2020 en juni 2021 zeker 845 miljoen dollar heeft uitgegeven aan media. 31 Procent van dit bedrag is aan online besteed. Het merendeel van Ab Inbev's mediabudget is in de Verenigde Staten uitgegeven, claimt COMvergence.
AB Inbev is het merk achter bieren als Corona, Stella Artois, Hoegaarden, Becks en Budweiser.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!