Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is jouw klantenservice-persona?

Hoe behandel jij je klanten? Als een selfie, of als een honcho?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aspect ondervroeg 627 senior klantenservice-managers en interviewde 17 directeuren. Uit de antwoorden distilleerde het bedrijf .

related partner content for mobile comes here

Zo is er de ‘Traditionalist’, oftewel iemand die geen fan is van techniek en een persoonlijke benadering verkiest boven self-service tools. Slechts 5 procent van de bedrijven die zich achter deze persona scharen, is het eens met de stelling ‘we stoppen veel meer aandacht en geld in nieuwe klanten dan dat we geven om bestaande’.

De ‘Honcho’ gaat over management. Respondenten in deze groep vinden dat leiderschap onderdeel is van de klantenservicestrategie. Deze persona zegt het gebruik van technologie te waarderen, maar in feite zijn ze het minst geneigd het te gebruiken.

Aan de andere kant vind je de ‘Selfie’. Deze persona heeft technologie omarmd en denkt het goed in te zetten, alhoewel klanten hier anders over kunnen denken. Het flinke zelfvertrouwen betekent dat de meeste niet verwachten dat hun klantenservice-metrics zullen veranderen.

De ‘Casualist’ maalt niet om technologie, leiderschap, metrics en heeft geen respect voor de klantenservice-medewerkers.

De Stickler tenslotte is van de regels en procedures. Maar heeft vaak niets met de klanten zelf.

Welk persona is nu ideaal? Geen enkele. De Traditionalist is goed in klantcontact en het bouwen van klantrelaties. Maar self-service wordt niet goed opgepakt, en daardoor laat hij bijvoorbeeld het millennial-segment liggen.

In de praktijk komt het neer op een mix van de beste eigenschappen van de 5 persona’s: persoonlijk contact, technologie en een gezonde dosis self-service.

Bronnen:  Aspect, Forbes; additional content by Warc staff

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in