Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarde merken meetbaar

Communicatienetwerk Young & Rubicam (Y&R) beweert een manier te hebben gevonden die waardecreatie van merken meetbaar maakt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bedrijven zien in tijden van recessie het marketingbudget als kostenpost, niet als investering. Een van de problemen is dat het moeilijk is in te schatten wat de bijdrage van marketeers aan het eindresultaat is. Het meten van marktaandeel, merkbekendheid, -waardering, -associaties en –voorkeur is moeilijk en levert geen informatie op over (toekomstige) winstgevendheid. BrandEconomics, een dochteronderneming van communicatienetwerk Young & Rubicam (Y&R), denkt een oplossing te hebben gevonden. Het bedrijf combineert twee verschillende methodieken: de zelfontwikkelde Brand Asset Valuator (BAV) en de Economic Value Added (EVA), ontwikkelt door het Amerikaanse adviesbureau Stern Stewart & Co. De BAV-methodiek, die al tien jaar wordt toegepast in 44 landen voor 20.000 merken, maakt duidelijk hoe klanten denken of voelen over een merk; EVA meet de mate waarin een product, business-unit of onderneming in staat is om winst te genereren die hoger is dan de kapitaalkosten. Om het verband te achterhalen tussen de kracht van een merk en waardecreatie, heeft BrandEconomics over een periode van tien jaar onderzoek gedaan onder 400 bedrijven die opereren onder één merk, zodat de omzet maar aan één merk toe is te schrijven. En om de daarvoor vereiste financiële data van die ondernemingen te kunnen vergelijken, werd de EVA-waarde gemeten als percentage van de omzet.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Het Financieele Dagblad<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in