Overslaan en naar de inhoud gaan

UM: ‘Social Media steeds meer gebruikt voor zelf-promotie’

UM constateert een toename van het actieve gebruik van social media.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Enerzijds een stagnatie van het passieve gebruik (het bekijken van online video en het lezen van blogs) van social media en anderzijds een toename van het actieve gebruik (het uploaden van foto’s en het schrijven van blogs) ervan. Dat is een van de conclusies die mediabureau UM presenteert in het vierde deel van een serie onderzoeken naar het gebruik van Social Media. Het onderzoek beslaat, naast Nederland, 37 landen en heeft een steekproef van bijna 23.000 actieve internetgebruikers van 16-54 jaar.

related partner content for mobile comes here

Uit de resultaten blijkt dat maar liefst 65 pct van de actieve internetgebruikers actief zijn/haar netwerkprofiel beheert, tegen 57 pct vorig jaar. De content die zij daarbij plaatsen wordt niet alleen rijker (35 pct heeft wel eens een video geüpload) maar ook persoonlijker. Zo heeft 26 pct wel eens zelf een video gecreëerd en op internet geplaatst. Consumenten uploaden steeds vaker foto’s en video’s op hun sociale netwerk pagina’s (zoals Hyves, Linkedin en Facebook) in plaats van op sites die hier speciaal voor zijn ingericht (zoals Flickr en Youtube).

In voorgaande jaren was de belangrijkste activiteit het zoeken naar (oude) vrienden/relaties en het uitbouwen van het netwerk. In 2009 is dit het delen van informatie en foto’s met het (inmiddels opgebouwde) netwerk. De belangrijkste motivatie om actief bezig te zijn met social networking en het plaatsen van content is tweeledig: de behoefte om deel uit te maken van een gemeenschap en de behoefte aan zelfpromotie en zelfexpressie. Het onderzoeksrapport is te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in