Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoreclame in eerste halfjaar -8 pct

De bruto mediabestedingen aan personenautoreclame zijn in de eerste helft van 2009 met 8,3 pct gedaald.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste helft van 2009 werd er in Nederland voor ruim 127,3 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, tegen138,7 miljoen euro in de vergelijkbare periode van 2008. Dat blijkt uit een analyse van Adfact.

related partner content for mobile comes here

Volgens Lars de Vries van Adfact is het opvallend dat de mediabestedingen voor kleine auto’s met 68 pct juist fors toenamen. ‘Ondanks hun lagere mediabudgetten zetten automerken vol in op de introductiecampagnes van kleine zuinige auto’s’, aldus De Vries. Renault was de grootste autoadverteerder in het eerste halfjaar van 2009, gevolgd door Hyundai en Opel. Doordat de verkoop van nieuwe auto’s procentueel meer is gedaald dan de mediabestedingen namen de gemiddelde bestedingen per verkochte auto toe van 462 naar 574 euro, een stijging van bijna 25 pct.

Renault zag zijn gemiddelde mediabestedingen per verkochte auto zelfs stijgen van 450 naar 1.045 euro. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat het merk veel modellen heeft geïntroduceerd. Volkswagen zag zijn mediabestedingen dalen van 255 naar 163 euro. Uit de analyse van Adfact blijkt verder dat de helft van de campagnes actiematig is ingezet. In het tweede kwartaal werd daarnaast relatief veel reclamegeld (8,6 miljoen euro) besteed aan actiecampagnes waarin de slooppremie centraal staat.

Tv blijft het populairste medium onder de automerken, wel heeft het flink aan marktaandeel moeten inleveren. In de eerste helft van 2008 ging ruim 56 pct van de bestedingen op aan tv. In de eerste helft van 2009 zien we het marktaandeel zakken naar 50 pct. Opvallend zijn de toenemende bestedingen aan buitenreclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in