‘Social networks als wervingskanaal onbenut’


Werkgevers laten Hyves en LinkedIn als wervingskanaal nog vrijwel onbenut, terwijl werknemers positief staan tegenover benadering via dit soort kanalen. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group naar de rol van sociale netwerken op de arbeidmarkt in opdracht van AMC Academie.
In het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van maart zijn 1.389 personen uit de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd met betrekking tot online social networks en recruitment via deze kanalen. Allereerst is gevraagd op welk van de sites men een profiel heeft aangemaakt: Linkedin.com, Hyves.nl, Xing.com of Facebook.com. Hieruit blijkt dat Hyves veruit het populairst is. Bijna de helft van de ondervraagden (45 procent) heeft een profiel op dit social network aangemaakt. Dit zijn naar schatting bijna 3,5 miljoen profielen van personen die behoren tot de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking. Linkedin.com neemt met 10 procent de tweede plaats in met naar schatting 800.000 profielen, gevolgd door Facebook.com met 4 procent. De helft van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking heeft geen profiel aangemaakt bij de onderzochte sociale netwerken.
Werkgevers blijken nog steeds onbekend met de directe wervingskracht van Hyves. Slechts 4 procent van de personen met een Hyve geeft aan wel eens benaderd te zijn voor een vacature, terwijl 45 procent hier (zeer) positief tegenover staat. 21 procent staat er echter (zeer) negatief tegenover.
‘Uit de cijfers kunnen we opmaken dat werkgevers Hyves als interessant direct wervingskanaal nog steeds onderbenut laten’, verklaart Martijn Hemminga van de AMC Academie. ‘Jammer, want het kan een heel effectief middel zijn. Wel is daarbij van belang op de juiste wijze met een passende boodschap te komen richting de potentiële kandidaat en daar gaat het veelal mis.’
LinkedIn-gebruikers hebben ten opzichte van de Hyvers een positievere houding. 71 procent staat (zeer) positief tegenover recruitment via LinkedIn.com. Deze positievere houding is te verklaren doordat Hyves een persoonlijk netwerk is en LinkedIn een zakelijk netwerk. Van de LinkedIn-gebruikers is 15 procent wel eens benaderd door een werkgever voor een vacature. Ondanks dat dit vijf keer meer is dan op Hyves, laten werkgevers ook hier kansen liggen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid