Dossier: hebben dagbladen nog toekomst? (deel 3)


Is de papieren krant ten dode opgeschreven?
In de eerdere afleveringen van deze serie zagen we al dat dagbladen geduchte vijanden hebben:
- andere media, zoals radio, tv, podcasts en internet, die zeer toegankelijk zijn en bovendien sneller kunnen inspelen op de actualiteit dan een gedrukte krant;
- een gewijzigde lifestyle; mensen hebben minder tijd beschikbaar voor hun nieuwsvoorziening.
- De betaalde kranten hebben bovendien te maken met concurrentie van de gratis dagbladen.
Uitgeteld!
We lezen regelmatig, dat de oplagen van dagbladen dalen. Door al die berichten krijg je al snel de indruk, dat de krant al praktisch uitgeteld is. Tel daar de dynamiek van het internet bij op, en klaar ben je. Maar klopt ons beeld wel?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Wereldwijde trend
In het rapport 'Global Entertainment and Media Outlook 2007 ? 2011' van PriceWaterhouseCoopers staat, dat de wereldwijde krantenmarkt naar verwachting de komende jaren groeit van 181 miljard dollar in 2006 naar 201 miljard dollar in 2011; toch nog een samengestelde groei van 2,1% per jaar.
Oplagen in Nederland
Abonnementen op papieren kranten laten al jarenlang consequent een daling zien. Had in 1997 nog 62% van de Nederlanders een abonnement, in 2006 viel de krant volgens cijfers van het CBS nog maar bij 51% van de inwoners in de bus.
Tegelijkertijd was er volgens de HOI-cijfers in Nederland in 2007 sprake van een fenomenale oplagestijging van maar liefst 27% ten opzichte van 2006. Het leeuwendeel van deze stijging werd gerealiseerd door de gratis dagbladen.
Ontlezing
Terecht wordt in een artikel van NRC gesteld dat oplagen nog niet alles zeggen over het aantal lezers. Toch kun je, met een totale oplage van alle dagbladen samen van een slordige 4,5 miljoen, nauwelijks stellen dat Nederlanders geen kranten meer lezen.
De NOM Printmeter (oktober 2007) bevestigt dit beeld; uit dit onderzoek blijkt, dat zeven op de tien Nederlanders dagelijks een krant leest. 96% leest 'wel eens' een dagblad.
Wie leest de krant?
Uit het SPOT Tijdsbestedingonderzoek 2006 blijkt, dat de papieren krant het best gelezen wordt door 40 plussers. Dit komt aardig overeen met de inhoud van het meest recente rapport van het CBS
over ICT en Mediagebruik (juni 2007), waarin gesteld wordt dat het met name de huishoudens van 45-plussers zijn, die nog een abonnement hebben op de papieren krant*.
In de volgende aflevering: hoe groot is de verschuiving naar online nieuws?
* Noot: Het beeld in de CBS-tabel toont alleen aan, of de ondervraagde persoon deel uitmaakt van een huishouden met een krantenabonnement. Het geeft dus geen antwoord op de vraag of iemand in een willekeurige leeftijdscategorie persoonlijk een abonnement heeft.
Meer lezen?
Artikel NRC: oplage gratis en betaalde dagbladen gelijk
#reacties%20" title="#reacties%20">Artikel Marketingfacts over de HOI-oplagecijfers 4e kwartaal 2007
HOI cijfers 4e kwartaal 2007
CBS cijfers juni 2007 met betrekking tot krantenabonnementen
Aantal dagbladabonnementen blijft dalen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid