Mobiele operators komen met standaardisatie


De drie grote Nederlandse telecombedrijven, KPN, T-Mobile en Vodafone, zijn een samenwerkingsverband aangegaan om mobiele advertisingdiensten te standaardiseren.
De samenwerking moet leiden tot richtlijnen en standaardisatie van formaten voor de advertentiemarkt, maar ook tot klantvriendelijke processen voor de consumentenmarkt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe operators hebben Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) verzocht om de standaardisatie te faciliteren middels de IAB Taskforce Mobile.
Om aan te sluiten bij internationale standaarden wordt ook samengewerkt met de Mobile Marketing Association (MMA).
De samenwerking moet leiden tot een meerwaarde voor zowel adverteerders als consumenten. Afspraken over processen voor consumenten zullen er voor zorgen dat zij niet ongevraagd en zonder hun toestemming reclameboodschappen ontvangen.
Voor adverteerders is standaardisatie van belang om te voorkomen dat per mobiele partij met andere formats, selectiecriteria, campagneplanning en ?implementatie en rapportages hoeft te worden gewerkt.
Marco Visser, Directeur KPN Mobiel Nederland, licht toe: 'Mobile Advertising is een nieuw en spannend fenomeen met nog vele hobbels. Een van die hobbels is gebrek aan uniformiteit. We zijn ervan overtuigd dat de mobiele industrie in dit kader waar mogelijk moet samenwerken om te voldoen aan de marktvraag van adverteerders om schaal en uniforme standaarden te realiseren.'
Niek Jan van Damme, Algemeen Directeur T-Mobile Nederland: 'Mobile Advertising is nog jong, maar zal de komende jaren in toenemende mate een prominente rol spelen in de totale mediamix van adverteerders. Om deze beweging te stimuleren en zowel adverteerders als consumenten ook hierbij een hoge kwaliteit van dienstverlening te kunnen bieden is interoperabiliteit en standaardisatie essentieel.'
Harry Odenhoven, Directeur Online Services, Vodafone Nederland: 'Geschikte mobieltjes, flat-fees en relevante content zijn de drie pilaren onder het succes van internet op de mobiele telefoon. Nu deze er zijn, zal de acceptatie van mobiel internet in hoog tempo groeien. We moeten zorgen dat de markt voor mobiel adverteren in hetzelfde tempo mee kan. Het ontwikkelen van gedeelde standaarden is daarbij essentieel.'
En Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland, meldt: 'Dit is nou een mooi voorbeeld van een initiatief vanuit de markt zoals het IAB dat graag faciliteert. Het IAB heeft een trackrecord waar het gaat om standaarden. Ruim 10 jaar geleden betrof dat banners en buttons, maar anno 2008 gaat dat bijvoorbeeld over online video advertising en nu dus ook mobile advertising. Het fraaie is hier bovendien dat het niet alleen gaat om formaten maar ook andere uitingen waar de consument een belang in heeft zoals notificaties en sms-alerts. Door standaardisatie wordt het werk voor adverteerders, bemiddelaars en operators een stuk gemakkelijker en voor de consument een stuk overzichtelijker.'
Het overleg heeft inmiddels zijn waarde bewezen: de partijen hebben vijf standaard mobiele displaybannerformaten vastgesteld - geschikt voor alle mobiele advertisingnetwerken en in lijn met de internationale richtlijnen vanuit de MMA.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid