Overslaan en naar de inhoud gaan

#PGBalarm - hoe een boze moeder met Twitter 2,5 miljoen mensen bereikt

Marije ten Broeke uit Zandvoort bereikt via Twitter de landelijke politiek over problemen SVB.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het was uit frustratie dat Marije ten Broeke afgelopen vrijdag samen met twee vrienden op Twitter de hashtag verzon. Ze had grote problemen met het declareren van de zorg voor haar zoon Pleun (11), die een progressieve spierziekte heeft. 

related partner content for mobile comes here

Binnen een uur was van Ten Broeke trending topic en bleef dat gedurende het hele weekend. Zondagavond had de hashtag ruim 2,5 miljoen mensen bereikt. Mede door al deze aandacht ontstond er een Kamermeerderheid voor een debat met staatssecretaris Van Rijn.

Niet vlekkeloos

De achtergrond van deze opvallende actie van Ten Broeke is de overgang van zorgtaken van het rijk naar de gemeenten. Sinds dit jaar beheert de Sociale Verzekerings Bank (SVB) daarvoor de persoonsgebonden budgetten en betaalt de declaraties uit. Dit verloopt niet vlekkeloos. Veel mensen lukt het niet toegang te krijgen tot het declaratiesysteem. Waarschijnlijk dat de actie van Ten Broeke daarom zo aansloeg.

Grassroots-trend

In de Volkskrant zei socialemediastrateeg Jaap Stronks dat deze hashtag is onderdeel is van een bijzondere trend: grassroots-initiatieven op sociale media die zonder commerciële organisatie erachter en zonder budget een onderwerp op de politieke agenda krijgen.

Dat burgers via sociale media iets bewerkstelligen waartoe politieke partijen en organisaties niet in staat waren, betekent volgens Stronks dat er iets borrelt. Dat een idee leeft. Andere voorbeelden die hij noemt zijn , en :&;Die hashtags wonnen alleen geleidelijk terrein. Nu werd binnen een paar dagen vrij direct resultaat geboekt.&

Coosto social media monitoring liet zien hoe in korte tijd het aantal tweets zich ontwikkelde: meer dan 58.000 berichten van slechts 4.000 auteurs.

Explosie

Opvallend is hoe de Sociale Verzekeringsbank zich niet mengt in de discussie.  blijkt geen bijzonder actief Twitter-account te zijn: 185 tweets in totaal en 1645 volgers. Het laatste bericht over het persoonsgebonden budget dateert van 16 januari. Het is natuurlijk de vraag of het ooit zou zijn gelukt om wel actief deel te nemen aan deze Twitter-explosie.

Wees voorbereid

Dat de stem van betrokken ouders en bezorgde cliënten zich vaker zal laten horen, weet ik uit eigen ervaring: vooral in de Jeugdhulp en JeugdGGZ zijn er regelmatig ware Twitter-kannonades over eigen bijdrage, crisishulp en dienstverlening.

Het zou me daarom niet verbazen wanneer er vaker op deze manier met succes wordt gekomen tot politieke agendasetting. Reden te meer voor politiek en betrokken partijen om alert te zijn en vroegtijdig in te spelen op getoonde zorg en levende onrust.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in