Overslaan en naar de inhoud gaan

P&G’s focus op shopper marketing

Procter & Gamble gaat nog meer aandacht geven aan shopper marketing en start daartoe het nieuwe concept ‘store back’. Als het in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bureaus moeten voortaan in hun creatieve proces het einddoel in de gaten houden: de daadwerkelijke verkoop van een product. Een winkelactie naar aanleiding van een campagne is niet meer genoeg, bureaus dienen nu te beginnen bij het schap. Het gaat P&G om de koper, en dat kan vaak heel iemand anders zijn dan degene die de campagne ziet.

related partner content for mobile comes here

De crisis zorgt voor een (hernieuwde) focus op shopper marketing. De A-merken van P& G hebben het namelijk moeilijk op het schap. De verkoop in de VS zakte in het afgelopen fiscale jaar met 0,7 procent, en het laatste kwartaal verminderde de wereldwijde groei van sales.

Niet dat P&G niets aan shopper marketing en promoties doet: vorig jaar besteedde de fabrikant in de VS en Canada zo’n 3,5 miljard dollar aan trade- en shopper marketing. Dat is meer dan de 3,2 miljard die het besteedt aan mediacampagnes (bron: TNS Media Intelligence).

Ondanks de flinke bestedingen wordt P&G toch geklopt door kleinere partijen met een veel kleinere portemonnee, maar met een scherpere focus op de verpakking en winkelvloer.

Softsoap van Colgate-Palmolive bijvoorbeeld; de fabrikant geeft jaarlijks 5 miljoen uit aan mediacampagnes – een fractie van wat P&G en Unilever uitgeven- maar houdt in de VS prima stand in de lichaams- en gezichtsverzorgingscategorie. Colgate-Palmolive introduceerde onlangs een nieuwe bodywash en dat zorgde –voordat er gestart was met een consumentencampagne- al voor een substantiele groei van het marktaandeel.

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in