Overslaan en naar de inhoud gaan

Online kan niet zonder offline en andersom

Online marketing verovert de marketingwereld, dat is wat we overal horen en zien. Sommigen denken zelfs dat online een totale hostile…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik ben het hier dus compleet NIET mee eens en vind dit een ongezonde ontwikkeling. No way dat traditionele marketing ooit zal uitsterven en no way dat online marketing kan overleven zonder offline marketing. Het wordt tijd dat we de hype rondom het Social web eens relativerend gaan bekijken en in perspectief gaan zien. Social marketing is een enorm interessante ontwikkeling, die bedrijven veel succes kan brengen, maar het is zeker niet de allesbepalende ‘holy grail of marketing’. Internet en dan specifiek Social media, zijn een nieuw marketingkanaal dat we aanvullend op andere kanalen kunnen inzetten. Vanwege de kracht van dit kanaal kan het zeer zeker ook wel een sleutelpositie gaan innemen in de marktbewerking, maar het zal nooit het enige nog interessante kanaal worden.

related partner content for mobile comes here

Zoals je inmiddels zult begrijpen ben ik een groot voorstander van een crossmedia benadering in de marktbewerking. Een uitgedachte en vooral geïntegreerde aanpak, waarbij diverse kanalen naar gelang doelstelling en doelgroep worden ingezet met als resultaat een versterkende en complementerende werking. Crossmedia is cruciaal om aan de diverse vereiste doelstellingen te kunnen voldoen.

Een van de belangrijkste redenen waarom traditionele marketing zo ontzettend belangrijk is heeft direct te maken met het ‘sociale’ aspect van Social media. Dit zorgt er namelijk voor dat Social media (meestal) totaal ongeschikt zijn voor direct sales. Social heeft dus traditionele marketing nodig om de sales te maken. Andersom heeft traditionele marketing Social media meer en meer nodig om de consument warm te maken voor het merk, mee te nemen in de merkbeleving en om de dialoog aan te gaan. Dit is dus een prima voorbeeld van de versterkende/complementerende waarde die kan ontstaan bij het inzetten van meerdere kanalen. Bovendien is traditionele marketing nog altijd zeer geschikt om te werken aan awareness bij de consument, die daarna online middels Social media kan worden omgezet naar affectie, trust en uiteindelijke loyaltybewaking.

Zoals bekend lopen de internetmarketeers nogal eens vooruit op de doelgroep, vaak vanwege onze grote passie voor dit vak. We moeten echter niet vergeten dat voor het overgrote deel van de mensen Online PR nog vele malen minder aanzien heeft dan PR in gedrukte media. Ook dit is dus een argument dat nog altijd in het voordeel spreekt van traditionele marketing. Overigens is ook hier Social media aanvullend, aangezien offline PR prima kan worden bewerkstelligd door online contacten en netwerkactiviteiten.

Kortom, crossmedia wordt met de dag belangrijker, en dat zal zeker doorzetten. Er is dus geen sprake van OF traditioneel OF social. Alle kanalen kunnen elkaar versterken en complementeren indien ze goed strategisch worden ingezet. Ik denk dan ook dat het knelpunt bij de meeste bedrijven niet zo zeer zal liggen in de kanaalkeuze, maar meer in het afstemmen en integreren van al deze diverse kanalen tot één eenduidige marktbenadering waarbinnen de Social media interacties de basis vormen.

Dit artikel is oorspronkelijk afkomstig van:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in