Overslaan en naar de inhoud gaan

Grip op Buzz

De zomer loopt op z’n einde: dat betekent oppassen geblazen want de Grote Griep Uitbraak staat op punt te beginnen. Toch? Onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De zomer loopt op z’n einde: dat betekent oppassen geblazen want de Grote Griep Uitbraak staat op punt te beginnen. Toch?
Onderzoek van Stand.tv () wijst uit dat we ons er eigenlijk niet zo druk om maken. Een potje desinfecterende crème en wat extra papieren zakdoekjes en niemand die nog denkt aan de voorspelde zevenduizend doden.
De griep is niet meer het gesprek van de dag, we hebben Grip op de Griep. Denken we op internet hier ook zo over?

related partner content for mobile comes here

Er is veel te doen geweest rondom de Mexicaanse griep. Is er nu sprake van panepidemie of niet, gaan we er allemaal aan dood en wat moeten we doen om ons te beschermen? is beschreven dat met name tussen 25 en 27 april van 2009 veel over de griep is gesproken op internet.

Goed. Het RIVM stelt de voorspelling bij: geen zevenduizend doden, maar duizend tot twee duizend. En bij nader inzien toch geen algehele vaccinatie. Nu de ergste commotie rondom de griep voorbij lijkt te zijn, is dit een goed moment voor reflectie. Hoe is er de afgelopen maanden gesproken over de griep op internet?

Onderstaand grafiek laat zien hoe de buzz rondom het griepvirus zich verspreid op internet. Het tijdsverloop is van 01 juni (week 23) t/m 30 augustus (week 35).

Piek 1 – Week 24/25: Tussen 8 en 21 juni is veel gesproken over de toename van het aantal griepgevallen en de voorzorgsmaatregelen. Ook reageert men sceptisch op de medicijnen afkomstig uit de farmaceutische industrie en de kernvraag rijst: moeten we allemaal ingeënt worden? Wie wordt als eerst gevaccineerd? Worden we overgeleverd aan een experiment? Deze discussies worden vooral gevoerd op fora, terwijl Twitter vooral wordt gebruikt om aan te geven of je wel of niet de Mexicaanse griep hebt opgelopen en om links naar nieuwsberichten te plaatsen.

"Voorkomen of proberen te voorkomen is altijd beter dan genezen. We zouden veel strenger aan b.v. Schiphol en ander lucht- en zeehavens moeten controleren. Zonodig iedereen verplichten een mondkapje te dragen in het openbaar"- Jacqueline, Telegraaf.nl

"We kopen dus 34 miljoen vaccins die er nog niet zijn en die ook nog eens niet kunnen werken. Daarbij is de kans groot dat er zeer schadelijke stoffen in het vaccin verwerkt zullen worden. Tja...vooral doen!" - MB, Telegraaf.nl

Piek 2 – Week 30: In de week van 20 tot 26 juli zorgt het nieuws dat ook de popgroep Sugababes de Mexicaanse griep heeft opgelopen voor buzz en hoe snel muteert de Mexicaanse griep tijdens de Nijmeegse Vierdaagse?

"Ik kan niet begrijpen dat ze de 4daagse houden met een high warned virus. Heel veel mensen uit verschillende landen nu bijelkaar, en de kans op virus aanwezig. Ze kennen de virus minimaal, en verwachten nu ook ineens 'minimale kans op uitbreiding', how they know? Pas als er eentje de pijp uit gaat, gaan ze staken. That's Holland".Tell us, NuJIJ.nl

Piek 3 – Week 32: Met name in week 32 (3-9 augustus) is een grote piek te zien. Buzz over het griepvirus had in deze week betrekking op verwarring rond het uitgeven van Tamiflu. Eerst zou het medicijn voor iedereen beschikbaar zijn, later is dit teruggebracht tot alleen de risicogroepen. Toch wordt ook in deze week de eerste griepdode in Nederland geregistreerd. In reacties wordt aangegeven dat dit wordt overdreven omdat het slachtoffer al ziek was. Daarnaast zorgt het nieuws over BN’ers die geveld zijn door de Mexicaanse griep voor buzz.

"Eers horen we een paar dagen geleden dat het gratis wordt voor iedereen, nu dat het alleen aan risicogroepen zal worden versterkt. Typisch Nederlands zwalken weer. En we hadden zo'n gigantisch voorraad ingekocht? T."- Amber, DePers.nl

Campagne Grip op de Griep
Hoewel kritiek is geweest op de RIVM vanwege het uitstellen van een voorlichtingcampagne over de griep, leidt het introduceren van de campagne op 18 augustus (week 34) niet tot een stijging in de buzz. De daling kan te maken hebben met:
- Algehele hype-moeheid over de griep
- Minder nieuws over de griep (geen sterfgevallen, griep blijkt mee te vallen)
- RIVM campagne neemt vragen van burgers weg

Bronnen
Volgens onderzoeken wordt Twitter slechts door een kleine groep gebruikt, toch staat deze bron met stip op nummer 1 in de lijst van bronnen waar over de griep is gesproken. Daarnaast zijn ook websites als NuJIJ.nl en het forum van Fok! erg populair om over de griep te praten. Dit komt omdat buzz over de griep vaak ontstaat na het lezen van nieuwsberichten in online media.

Buzz over de griep op internet geeft een goed beeld hoe over de griep wordt gedacht. Er is een duidelijke lijn te zien in de cyclus van informatievoorziening: onzekerheid over de griep en veel vragen in de periode april-mei, het invoeren van voorzorgsmaatregelen en de discussie rondom inenten in juni, buzz rondom bekende slachtoffers van de griep en medicijngebruik voor de griep in juli en augustus.

---------------------------------------------------------------------------------------
Data is afkomstig van

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in