Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken eisen meer bij sponsordeals

Merken leggen bij nieuwe sponsorcontracten meer nadruk op ROI en eisen, voordat men een handtekening zet, meer data van de sportclubs.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merken leggen bij nieuwe sponsorcontracten meer nadruk op ROI en eisen, voordat men een handtekening zet, meer data van de sportclubs. Aldus het Britse onderzoekbureau .

related partner content for mobile comes here

De recessie en de groeiende concurrentie maken dat merken meer nadenken over de getallen, voordat ze een sponsordeal sluiten. Zo komt naar voren uit onderzoek van IFM, onder 450 leidinggevenden in 30 markten wereldwijd.

De meerderheid van de respondenten antwoordt dat ze het ‘eens ‘of ‘erg eens’zijn met de stelling dat merken meer nadruk leggen op ROI. Op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 ‘erg eens’betekent, scoort deze stelling een 4,4.

Een zelfde score krijjgt de stelling ‘Het is noodzakelijk dat sportinstanties meer data laten zien voordat er getekend kan worden’.

De respondenten verwachten dat het aantal sponsorcontracten dit jaar zal afnemen met 8 procent. De sponsormarkt wordt steeds meer een kopersmarkt, met name in de Britse Premier League, waar gokbedrijf 188BET nu sponsor is van de Bolton Wanderers en Wigan Athletic, voor een bedrag dat tussen de 650.000 en750.000 pond moet liggen. Een jaar geleden zou zo’n sponsorcontract nog een miljoen pond hebben opgeleverd.

Ook sportmarketingbureau Sport+Markt kwam recent met cijfers naar buiten die suggereren dat merken het steeds meer voor het zeggen hebben. Volgens het bureau daalde de waarde van shirtsponsoring van 69,2 miljoen pond in 2007 naar 68,2 miljoen pond in 2008. Dat betekent een trendbreuk met de voorgaande jaren.

Weer andere onderzoeken laten juist zien dat het helemaal niet zo slecht gaat met sponsoring. Zo voorspelde IEG vorig jaar dat de wereldwijde bestedingen aan sponsoring in 2009 26,96 miljard pond zouden bedragen. Dat zou een groei betekenen van 3,1 procent ten opzichte van 2008.Ook GroupM Research rekende uit dat de uitgaven aan sponsoring jaarlijks zullen groeien met 2 procent, ondanks het feit dat de totale advertentiebestedingen dit jaar krimpen met 5,5 procent.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in