Merken eisen meer bij sponsordeals
Merken leggen bij nieuwe sponsorcontracten meer nadruk op ROI en eisen, voordat men een handtekening zet, meer data van de sportclubs. Aldus het Britse onderzoekbureau IFM (Sport Marketing Surveys).
De recessie en de groeiende concurrentie maken dat merken meer nadenken over de getallen, voordat ze een sponsordeal sluiten. Zo komt naar voren uit onderzoek van IFM, onder 450 leidinggevenden in 30 markten wereldwijd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe meerderheid van de respondenten antwoordt dat ze het ‘eens ‘of ‘erg eens’zijn met de stelling dat merken meer nadruk leggen op ROI. Op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 ‘erg eens’betekent, scoort deze stelling een 4,4.
Een zelfde score krijjgt de stelling ‘Het is noodzakelijk dat sportinstanties meer data laten zien voordat er getekend kan worden’.
De respondenten verwachten dat het aantal sponsorcontracten dit jaar zal afnemen met 8 procent. De sponsormarkt wordt steeds meer een kopersmarkt, met name in de Britse Premier League, waar gokbedrijf 188BET nu sponsor is van de Bolton Wanderers en Wigan Athletic, voor een bedrag dat tussen de 650.000 en750.000 pond moet liggen. Een jaar geleden zou zo’n sponsorcontract nog een miljoen pond hebben opgeleverd.
Ook sportmarketingbureau Sport+Markt kwam recent met cijfers naar buiten die suggereren dat merken het steeds meer voor het zeggen hebben. Volgens het bureau daalde de waarde van shirtsponsoring van 69,2 miljoen pond in 2007 naar 68,2 miljoen pond in 2008. Dat betekent een trendbreuk met de voorgaande jaren.
Weer andere onderzoeken laten juist zien dat het helemaal niet zo slecht gaat met sponsoring. Zo voorspelde IEG vorig jaar dat de wereldwijde bestedingen aan sponsoring in 2009 26,96 miljard pond zouden bedragen. Dat zou een groei betekenen van 3,1 procent ten opzichte van 2008.Ook GroupM Research rekende uit dat de uitgaven aan sponsoring jaarlijks zullen groeien met 2 procent, ondanks het feit dat de totale advertentiebestedingen dit jaar krimpen met 5,5 procent.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid