Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkentrouw consumenten ver te zoeken

TNS NIPO: ‘Het opbouwen van sterke relaties met merken is op dit moment van cruciaal belang.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek Building Brands in Troubled Times van TNS NIPO blijkt dat . Ook blijkt dat ‘slechts’ 19 pct van de Nederlanders 'zeer teleurgesteld' zou zijn als hun favoriete merken de recessie niet zouden overleven. De helft van de Nederlandse consumenten vindt het ‘gewoon bij het leven horen’ als een merk een recessie niet overleeft. TNS NIPO: ‘Dat suggereert dat het opbouwen van sterke relaties met merken van cruciaal belang is op dit moment.’

related partner content for mobile comes here

TNS NIPO concludeert verder dat het voornamelijk de goedkopere merken en de retailmerken zijn die zullen profiteren van de boodschap ‘lagere prijzen’. Consumenten die trouw zijn aan deze merken, geven namelijk relatief vaak aan dat het merk de prijzen heeft verlaagd en dat het merk van pas komt in moeilijker tijden. Voor producten en retailers die concurreren in het 'lage prijs-segment', blijft prijs dan ook een belangrijke factor bij het bepalen van merktrouw.

Voor merken in het midden- en hogere segment blijkt het verlagen van de prijzen echter minder goed te werken. Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat drie op de tien (29%) Nederlandse consumenten van mening zijn dat deze merken ‘allemaal hetzelfde zeggen’ over het verlagen van de prijzen. Een prijsverlaging blijkt hiermee vrijwel geen positieve uitwerking op de consument te hebben. Consumenten die A-merken of merken uit het middensegment kopen, willen liever kwaliteit en producten die het vertrouwen stimuleren dan lage prijzen. De focus moet bij deze merken juist liggen op een meer duurzame boodschap over bijvoorbeeld kwaliteit en vertrouwen. Deze consumenten willen merken die ze bewonderen en waar ze tegenop kunnen kijken.

Volgens Marijke Postel, Branding & Communication Specialist bij TNS NIPO, moeten merken niet denken dat een recessie automatisch inhoudt dat de prijzen omlaag moeten: ‘Consumenten geven nog steeds geld uit en consumenten die A-merken of merken uit het middensegment kopen, hechten nog steeds veel belang aan kwaliteit en ambitie. Veel kopers zijn het zat te worden overspoeld met crisis-, recessie- en uitverkoopberichten, en hoewel de prijs altijd een factor zal zijn die van invloed is op de koop, moeten merken die echte merktrouw willen opbouwen zich richten op andere kwaliteiten. Zelfs voor goedkopere merken blijkt het verlagen van de prijzen van minder positieve invloed te zijn op langdurige klantrelaties dan het vasthouden aan merkwaarden. Voor diegenen die ook na de recessie succesvol willen zijn, is het van cruciaal belang inzicht te hebben in deze drivers.’

Bron: TNS NIPO

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in