Succes Google, Amazon en Zara bij Best Global Brands
Voor het eerst is de totale waarde van de 100 merken gedaald: met 4,6 procent, ofwel 55,47 miljard dollar. Het Zwitserse UBS maakte de grootste val en zakte van plaats 41 naar 72, daarbij 50 procent aan merkwaarde inboetend. Coca-Cola voert voor het negende jaar op rij de ranglijst aan met een merkwaarde van boven de 68,5 miljard dollar.
Volgens managing director Josh Feldmeth van Interbrand Amsterdam hebben de grote Nederlandse merken met uitzondering van Philips de afgelopen jaren merkpotentieel laten liggen. Verder hebben zeven merken uit de lijst van vorig jaar plaats moeten maken voor nieuwkomers. De opvallendste uitvallers zijn Merrill Lynch, vorig jaar nog op 34e, en AIG, in 2008 nog op plaats 54. Beide banken moesten overeind worden gehouden door de Amerikaanse overheid. ING, vorig jaar nog op nummer 86, zakte als gevolg van subprime-verliezen eveneens uit de top 100. Het verging grote banken en automerken het slechtst, terwijl voedselfabrikanten hun merkwaarde zagen toenemen, vooral omdat mensen door de crisis vaker thuis eten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaFeldmeth: 'Tien jaar ervaring in het rangschikken van de meest waardevolle merken ter wereld leert dat merken zeer stabiele duurzame bedrijfseigendommen zijn, die substantiële waarde creëren en deze behouden als ze goed gemanaged worden.
Zie ook hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid