Overslaan en naar de inhoud gaan

'Omzet reclamebureaus stijgt met 1,5 procent in 2018'

ABN Amro: 'Maar de omzetcijfers van voor de crisis zijn ver weg.’
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In een update over de reclamebranche (‘Reclamebureaus op drift’) van ABN Amro, stelt senior sector econoom Kasper Buiting dat de economische crisis en digitalisering van de samenleving hebben het reclamewezen hard geraakt. Buiting: ‘Waar andere branches zich vrij snel konden herstellen, heeft de crisis hier lang voortgeduurd. De laatste jaren is de omzetdaling gestopt. Het lijkt erop dat de branche de veranderingen voor een belangrijk deel heeft geabsorbeerd en de economische vooruitzichten genormaliseerd zijn. De omzetcijfers van voor de crisis zijn echter ver weg.’

related partner content for mobile comes here

Dalende vraag
Het forse verlies dat de reclamebranche in 2009 aan omzet leed, is volgens Buiting nog steeds niet goedgemaakt. ‘De omzetniveaus van nu liggen ongeveer 25% lager dan de jaren voor de crisis. De dalende vraag naar reclamediensten en de overcapaciteit op de markt zorgden voor een sterke prijsdruk. Pas sinds 2013 stijgen de prijzen van reclamediensten weer.’

Werkgelegenheid
Het aantal werknemers is met de verloren gegane omzet ook afgenomen. In 2007 waren nog 122 duizend mensen werkzaam in het reclamewezen, nu zijn dat er nog 110 duizend (minus 10 procent). Buiting stelt dat de samenstelling van de bedrijven in de branche in deze periode ook is veranderd. De econoom: ‘We zagen een groei van de eenmanszaken en grotere bedrijven, maar juist een afname van de kleine en middelgrote bureaus met 2 tot 20 werknemers.’

Positief
De groei die de Nederlandse economie laat zien, heeft ook effect op de reclamebranche. Sinds 2013 is er weer groei en die zet zich volgens ABN Amro in 2018 ook voort. Buiting: ‘De ondernemers zijn positief over het economisch klimaat, verwachten meer investeringen te gaan doen en hebben een positieve omzetverwachting.’ Steeds minder bedrijven in de branche ervaren volgens Buiting belemmeringen voor groei. Hij verwacht voor 2017 een omzetgroei van een half procent. In 2018 voorspelt hij een groei van 1,5 procent.

Meer insights bij ABN Amro

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in