Neurowetenschappers kunnen je gedrag beter voorspellen dan jijzelf
Een half jaar geleden schreef ik op Molblog een stuk over de potentie van neuromarketing. Met name het gebruik van hersenscans voor het meten van onbewuste gedachten zal de marketing branche radicaal veranderen. Een recent onderzoek wijst uit waarom de fMRI scanner hét meetinstrument van de toekomst wordt.
In het onderzoek moesten de proefpersonen naar een voorlichtingsfilmpje kijken en luisteren terwijl ze onder een fMRI scanner lagen. De proefpersonen kregen boodschappen te zien en te horen waarin het gebruik van zonnebrandcrème werd gepropagandeerd. Vervolgens moesten de proefpersonen aangeven of ze in de komende week zonnebrandcrème gingen gebruiken. Een week later kwamen de proefpersonen terug in het laboratorium en werd hen gevraagd om aan te geven hoe vaak ze die week daadwerkelijk zonnebrandcrème hadden gebruikt.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe onderzoekers keken naar activiteit in de mediale prefrontale cortex van de proefpersonen. Een gebied waar informatie wordt verwerkt die te maken heeft met zelfreflectie: denken over wat we leuk en niet leuk vinden, onze motivaties en verlangens. De activiteit in dit gebied kon in 75% van de gevallen accuraat het gedrag van een proefpersoon voorspellen. Met andere woorden: in 75% van de gevallen kon de fMRI scanner voorspellen of een proefpersoon meer zonnebrandcrème ging gebruiken. Een zeer hoge score als je kijkt naar de voorspelling van de proefpersonen zelf. Zij konden namelijk maar in 50% van de gevallen accuraat voorspellen of ze meer zonnebrandcrème gingen gebruiken.
Het gedrag van proefpersonen (consumenten) kan beter worden voorspeld door een fMRI scanner dan door de proefpersoon (consument) zelf. We kennen onszelf minder goed dan we denken doordat onze échte gedachten vaak onbewust blijven. Een fMRI scanner is een prachtig instrument om deze onbewuste gedachten te meten.
Niet alleen onze voornemens zijn vaak onbewust, onze voorkeur of afkeur (denk aan productverpakkingen) kan ook beter worden voorspeld door een fMRI scanner. Het is een kwestie van tijd voordat traditionele meetinstrumenten in de marketing (interviews, vragenlijsten en focus groepen) worden vervangen door neuropsychologische meetinstrumenten.
En mocht de rijksoverheid een campagne op de boekenplank hebben liggen voor het gebruik van zonnebrandcrème, dan doen ze er goed aan om de uiting eerst onder de scanner te testen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid