Cannes: 2x zilver Outdoor, brons Radio
UbachsWibrun/JWT won zijn tweede zilveren Leeuw wederom voor de ‘Mini kerstbox’. Y&R Not Just Film won de award voor de campagne ‘Man/vrouw/neus’ voor Interbest Outdoor. Het totaal aantal prijzen voor Nederland komt hiermee op 8.
Voor het eerst dit jaar werden 2 Grand Prix in deze categorie uitgedeeld, een voor Billboards, Street Furniture & Posters en een voor Ambient. De eerste ging naar wat juryvoorzitter Tay Guan Hin (JWT Asia) ‘het stomste werk’ noemde namelijk de ‘Stupid’–campagne van Anomaly New York voor Diesel. ‘Het is een merk dat controversieel blijft en het neemt zichzelf niet te serieus. De campagne is simpel, stoer en fris.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe tweede Grand Prix ging naar het Argentijnse Del Campo/Nazca Saatchi & Saatchi voor de Andes Teletransporter voor het biermerk Andes. Het bureau bedacht een machine met geluiden die in kroegen werd geplaatst, zodat mannen met het goede achtergrondgeluid hun vrouw konden bellen dat ze niet op tijd thuis konden zijn. Tay Guan Hin: ‘Zoals andere biermerken ook doen, laat Andes zien mannen te begrijpen. Ze zeggen het niet alleen, maar laten het ook echt zien.’
In Radio won Indie een bronzen Leeuw voor de campagne voor Dance4Life met de uitingen Don Diablo/Golden Silvers/Bellx1. De Radio-jury onder leiding van Paul Lavoie baarde opzien door geen Grand Prix toe te kennen. Dit is zeer ongebruikelijk in Cannes. Lavoie: ‘Het is niet zo dat we niet wilden, maar er was simpelweg geen case waar de jury het over eens was. Als jury wil je een contract met de volgende generatie sluiten en ze inspireren, en we wilden ze niet teleurstellen.’
Het enige werk dat volgens Lavoie in aanmerking zou komen de Grand Prix was de Colombiaanse campagne voor het Rode Kruis, maar omdat dit een charity-campagne is kon deze niet worden beloond met de belangrijkste prijs.
In Media vielen de Nederlandse genomineerden niet in de prijzen. De Grand Prix in deze categorie ging naar Leo Burnett Sidney voor Canon Eos Photochains. Volgens juryvoorzitter Laura Desmond (Starcom) een voorbeeld van ‘een simpel menselijk inzicht dat fotograferende mensen niet in techniek geïnteresseerd zijn, maar in inspiratie.’
Bekijk de commercial hier:
Andes Teletransporter:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid