Neem bezorgde ouders serieus
Wie alles gelooft wat de kranten schrijven, zou denken dat er op elke straathoek een pedofiel staat, dat fastfoodbedrijven samenzweren om de jeugd vet te mesten en dat reclamemakers gewiekste technieken hanteren om kinderen te verleiden. Zo erg is het niet. Kinderen van tegenwoordig zijn vroegrijp, en als ervaren mediaconsumenten zijn al snel in staat de loze beloftes uit de reclame te doorzien. Binnen Disney is niet voor niets de afkorting ‘kgoy’ in zwang: kids grow older younger. De meeste adverteerders beseffen terdege dat, als ze kinderen voor de gek houden, de kans op een boemerangeffect vrijwel net zo groot is als bij volwassen consumenten. Maar dat mag dan waar zijn, het is nog geen reden de bezorgdheid bij ouders als onzinnig af te doen. Want die houding zal de weerstand tegen reclame voor kinderen juist verder aanwakkeren. Beter is het de bestaande codes verder aan te scherpen en de naleving in de gaten te houden. Vooral met marketing op scholen moet voorzichtig worden omgesprongen, want dat is een uiterst gevoelig terrein. Zoniet, dan is het snel gedaan zijn met zelfregulering, en neemt de overheid het toezicht over. En daar zal geen enkele adverteerder blij mee zijn.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid