Nederlander trouw aan merk
Dat blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2012 van Reader’s Digest. Nederlanders wassen al jaren het haar met Andrélon, verzorgen hun huid met Nivea, kiezen voor de vitamines van Davitamon, slikken pijnstillers van het merk Kruidvat, regelen hun bankzaken bij Rabobank en vullen hun brandstoftank bij Shell.
Het European Trusted Brandsonderzoek laat zien dat consumenten juist in moeilijke tijden trouw blijven aan merken en dienstverleners. Reader’s Digest onderzoekt jaarlijks op Europees niveau de merkvoorkeur van consumenten in twintig productcategorieën, waaronder auto’s, computers, banken, verzorgingsproducten en reisorganisaties. In elk land is een aantal lokale categorieën toegevoegd. In Nederland zijn 18 extra productcategorieën in het onderzoek opgenomen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
In de productcategorieën die op Europees niveau zijn onderzocht, kunnen dertien van de twintig merken in Nederland al ten minste vijf jaar onafgebroken rekenen op het meeste consumentenvertrouwen. KPN neemt als internetprovider na drie jaar het stokje weer over van Ziggo – al blijven de verschillen klein.
Opvallend genoeg geniet Nokia in Nederland (40%) en in dertien andere landen nog altijd het meeste vertrouwen in de categorie ‘mobiele telefoon’. Toch laat het onderzoek zien dat het aantal stemmen voor Nokia elk jaar terugloopt (in Nederland een daling van 8% ten opzichte van 2011). Opvallende verliezer dit jaar is D-Reizen; in de categorie ‘reisorganisaties’ heeft zij haar koppositie na 9 jaar moeten afstaan aan Arke.
In Nederland is ook een aantal lokale categorieën onderzocht. Overtuigende winnaars in Nederland zijn Alpro Soja met 70%, koffiemerk Douwe Egberts met 62% en Lassie en Yakult met beiden 52% van de stemmen. Wehkamp scoort als hoogste in de categorie ‘online winkel’ en C&A komt uit de bus als de meest vertrouwde kledingwinkel. Beter Horen is nummer één onder audiciens en Hans Anders bij opticiens. Kruidvat scoort het best in de categorie ‘drogist’ en Lexa krijgt het meeste vertrouwen van de Nederlanders als het gaat om datingsites. De meest vertrouwde televisiezender onder Nederlanders is RTL4.
“Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom we kiezen voor een bepaald merk. Prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook imago, gevoelswaarde en kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Samengevat komt het vrijwel altijd aan op het vertrouwen dat we in een merk hebben. We moeten op een merk kunnen bouwen, er met een gerust hart ons geld aan kunnen uitgeven. Een betrouwbaar merk biedt ons wat het belooft', zegt Piet Bontje, advertising salesmanager van Reader’s Digest Benelux.
Het European Trusted Brandsonderzoek 2012 is voor de twaalfde keer uitgevoerd in 15 landen. In totaal werden ruim 27.000 enquêtes geanalyseerd. In Nederland deden 2.114 mensen mee aan het onderzoek. Respondenten in de deelnemende landen noemden in totaal meer dan 114.000 verschillende merken. De resultaten zijn te lezen in het juninummer van Reader’s Digest.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid