Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer HTML 5 Ads graag! Maar kan dat ook?

Een onderzoek van Adrime Weborama en Blue Mango Interactive liet al medio 2013 zien dat adverteerders in Nederland mobiel rendement…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door de opkomst, of eigenlijk gezegd, de opmars van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets is de noodzaak voor goede HTML5 banners groter dan ooit. Want wie wil er terug naar de animated GIF als banner? Dan ben je mobiel niet echt lekker bezig. Mooie Flash banner voor de desktop, suffe animated GIF als back-up voor mobiel.

related partner content for mobile comes here

Volgens  is wereldwijd het internetgebruik via een mobiel apparaat in één jaar gestegen met ruim 8%. Hiermee komt het mobiele bereik rond de 27% in totaal. En verwacht wordt dat komend jaar zal

 

Is HTML5 eigenlijk wel een volwaardig alternatief voor Flash?

In 2013 zei Wesley ter Haar van MediaMonks het al: “Voor rich-media uitingen komt het een heel eind in de buurt. Flash is en blijft een sterke tool voor het ontwikkelen van interactief werk. Dat mag echter niet de reden zijn om bereik te missen als het om mobiel adverteren gaat.” ()

In de tussentijd is er een hoop veranderd. Met de komst van programma’s zoals Adobe Edge en Hype zijn er voldoende tools waarmee het bouwen met HTML5 een stuk gemakkelijker is geworden, zeker ook voor creatieven die gewend zijn om banners in Flash te maken. Dat mag dus geen excuus meer vormen.

 

Het ad management probleem

Het is echter nog steeds een groot probleem om volwaardige HTML 5 banners te vertonen. Vooral voor HTML 5 banners die zich kunnen meten met Flash qua stijl en animatie mogelijkheden. De grote bekende ad management systemen hebben geen goede oplossing hiervoor, vooral omdat het model gebaseerd is op aantal KB’s. En HTML 5 banners gaan niet in pakketjes de deur uit, zoals bij Flash het geval is. Deze zijn altijd zwaarder en daarmee automatisch duurder. Wil je wel meer betalen voor een goede vertoning op mobiel?

Het antwoord hierop moet natuurlijk ‘ja’ zijn, want je wilt toch geen slechte indruk achter laten bij je publiek. Een publiek dat steeds meer en meer via mobiele apparaten het internet op gaat. Kortom, de kans dat ze jouw banner tegenkomen wordt steeds groter.

Gelukkig zie we nu ook langzaamaan een lichte kentering bij de ad management systemen. Makkelijk uploaden via het systeem en in plaats van betalen per KB kan je nu voor HTML 5 betalen met een vaste prijs. Op deze manier kom je niet voor verrassingen te staan als de factuur in je mailbox aankomt. Al zijn nog niet alle ad management systemen om, voor zover bekend geldt dit alleen nog bij .

Helaas gaan de admanagementsystemen  nog wel steeds uit van het oude principe: Flash eerst met HTML 5 als back-up. En dat terwijl HTML 5 nu toch echt wel een goed alternatief biedt voor alle platformen, zowel qua animatie mogelijkheden als de mogelijkheid om goed getoond te worden.

Ik pleit voor HTML 5 eerst, met Flash als back-up. Voor de oudere computers. Wat denk jij?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in