Overslaan en naar de inhoud gaan

Hippo en Pacman bepalen het resultaat

Bij het realiseren van campagnes spelen Hippo en Pacman een alles bepalende rol. Wie zijn Hippo en Pacman en hoe overtuig je ze?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als je je afvraagt waarom veel campagnes nog steeds gebruik maken van oude reclametechnieken en traditionele kanalen, dan zou het zo maar kunnen zijn dat Hippo en Pacman een belangrijke rol hebben gespeeld tijdens de ontwikkeling van deze campagnes. 

related partner content for mobile comes here

Hippo
Hippo is de man met de grootste invloed op de campagne. Hippo, meestal de CEO of CMO staat voor highest income paid persons opinion. De mening van Hippo is doorslaggevend voor wat betreft de keuze van het bureau en wat er gecommuniceerd dient te worden over het product of de dienst.  En dat terwijl Hippo het verst afstaat van de consument en het minst op de hoogte is van de wens, de wil, de kennis en de behoefte van de consument. Hier wordt vaak de basis gelegd voor campagnes gestoeld op oude reclametechnieken en de inzet van traditionele kanalen. Maar ja, Hippo betaalt. En wie betaalt die bepaalt.

Pacman
Pacman, meestal de marketingmanager of communicatiespecialist, luistert naar Hippo en is de gehele dag bezig om Pacman te spelen; Professional Ass Covering noem ik dat. Dagelijks weegt hij zijn keuzes af aan de wensen van Hippo. Dit alles met het doel om zijn of haar baan veilig te stellen. Hiermee gaat hij of zij ook voorbij aan het eindresultaat.

De invloed van Hippo en Pacman is groot. Pacman zal alleen bekende bureaus voorstellen of werken met die ene autoriteit. Hiermee is zijn professionele ass gecovered. Een klein creatief bureau met een uniek concept of expertise op een bepaald gebied maakt weinig tot geen kans bij Pacman. Deze vormt namelijk een risico voor de baan van Pacman. Mocht de campagne niet de gewenste resultaten opleveren dan ligt de verantwoordelijkheid bij het bureau en niet bij de keuze voor het bureau. De impact hiervan is groot. Het levert niet alleen traditionele campagnes op maar het remt ook innovatie. Die vindt namelijk plaats bij de kleinere creatieve bureaus en die worden niet gekozen door Pacman. 

Hoe deal je met Hippo en Pacman? De belangrijkste uitdaging is het overtuigen van Hippo. Toegang krijgen tot de agenda van Hippo dient dan ook hoog op de agenda te staan van het bureau. Maar hoe overtuig je Hippo, en daarmee ook Pacman. Het antwoord is simpel. Data, big data, kortom het onderbouwen van je verhaal met statistieken.

Gelukkig zijn er uitzonderingen, unieke gouden geesten. Het zijn CEO’s, CMO’s en managers die lef / ballen hebben. We komen ze gelukkig steeds vaker tegen. Beslissers die hun horizon verbreden, innovatief zijn en continue op zoek zijn naar dat pareltje. We roepen daarom iedereen op in de spiegel te kijken en bij zichzelf af te vragen of ze Hippo, Pacman of een gouden geest zijn. Ben je die laatste, neem dan vooral even contact met me op!

Auteur: Michel van Velde is oprichter en CEO van advertising & digital agency

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in