Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediaconcentraties op politieke agenda

Mediastaatssecretaris Medy van der Laan schaart zich achter een advies van het Commissariaat voor de Media om verdergaande…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze wil dat mediabedrijven maximaal ongeveer eenderde van de markt in handen mogen hebben om zo ‘Italiaanse toestanden' te voorkomen. Ze zei dit gisteren bij de start van het Omroepcongres in Hilversum.

related partner content for mobile comes here

Haar voorgangers committeerden zich nooit aan een maximummarktaandeel, maar Van der Laan vindt het wel nodig. ‘Als dit traject wetswijzigingen met zich meebrengt, kan het wel een jaar of twee, drie duren. Dit terwijl morgen bedrijven tot een fusie kunnen besluiten.' De rol van kartelwaakhond Nma voldoet volgens haar niet voldoende, omdat het gaat om de kwaliteit van de
nieuwsvoorziening en de pluriformiteit van de media. ‘Eenzijdige berichtgeving kan de democratie schaden.'

Volgens Inge Brakman van het Commissariaat voor de Media moeten de maxima niet op programmaniveau worden gecontroleerd. ‘Je zou er bijvoorbeeld aan kunnen denken om een tv-concern te verplichten een zender af te stoten als dat bedrijf meer dan 30 procent marktaandeel heeft. Een andere mogelijkheid is om bij overschrijding van het maximum een tv-bedrijf op te leggen meer nieuwsprogramma's te maken. Op die manier komt de nieuwsvoorziening in ons land niet in gevaar (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in