Mediaconcentraties op politieke agenda


Ze wil dat mediabedrijven maximaal ongeveer eenderde van de markt in handen mogen hebben om zo ‘Italiaanse toestanden' te voorkomen. Ze zei dit gisteren bij de start van het Omroepcongres in Hilversum.
Haar voorgangers committeerden zich nooit aan een maximummarktaandeel, maar Van der Laan vindt het wel nodig. ‘Als dit traject wetswijzigingen met zich meebrengt, kan het wel een jaar of twee, drie duren. Dit terwijl morgen bedrijven tot een fusie kunnen besluiten.' De rol van kartelwaakhond Nma voldoet volgens haar niet voldoende, omdat het gaat om de kwaliteit van de
nieuwsvoorziening en de pluriformiteit van de media. ‘Eenzijdige berichtgeving kan de democratie schaden.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens Inge Brakman van het Commissariaat voor de Media moeten de maxima niet op programmaniveau worden gecontroleerd. ‘Je zou er bijvoorbeeld aan kunnen denken om een tv-concern te verplichten een zender af te stoten als dat bedrijf meer dan 30 procent marktaandeel heeft. Een andere mogelijkheid is om bij overschrijding van het maximum een tv-bedrijf op te leggen meer nieuwsprogramma's te maken. Op die manier komt de nieuwsvoorziening in ons land niet in gevaar (ANP).'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid