Interpretatie RTL4 ‘vreemd’
Volgens een KLO-woordvoerder wordt doorgaans het gemiddelde aantal
kijkers, gemeten over de hele uitzending, als kijkcijfer bestempeld. In een bereikcijfer meet een onderzoeksdienst hoeveel Nederlanders eventjes inschakelden tijdens een programma. Onderzoekers van de publieke en commerciële zenders hebben echter geen afspraken gemaakt over hoe lang kijkers moeten zijn ingeschakeld om in dat bereikcijfer te vallen. Afgelopen weekeinde hanteerde de RTL-onderzoeker dertig seconden. Met andere woorden: iedereen die minstens dertig seconden was ingeschakeld tijdens het debat, werd meegeteld in het getal van totaal vier miljoen kijkers. Volgens de KLO was het in dit geval niet nodig om een bereikcijfer te hanteren. Bij langdurige uitzendingen, zoals bijvoorbeeld een Elfstedentocht, is het wel gebruikelijk, omdat een aantal kijkers nooit de hele rit uitzit. Maar bij een programmalengte van een uur en een kwartier, zoals het lijsttrekkersdebat, is dat niet nodig. Een woordvoerder van de afdeling marketingonderzoek van RTL geeft aan dat dit keer wel voor een bereikcijfer is gekozen, omdat het doel van de uitzending was om zoveel
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spottamogelijk mensen met politiek in aanraking te laten komen. ‘Met dit programma hebben we een hele grote groep kijkers bereikt, ook al hebben ze maar even gekeken. Daarover zijn we heel tevreden.’ Voor commerciële zenders is ook kortstondige aandacht van het publiek voldoende. Verkopers
van reclamezendtijd zijn dan immers al tevreden omdat een spotje niet veel
tijd vergt. Kijkcijfertellers van de publieke omroepen gebruiken gewoonlijk voor het berekenen van een bereikcijfer het aantal mensen dat gedurende een aantal minuten naar een bepaalde uitzending keek. (Bron: ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid