Overslaan en naar de inhoud gaan

Het mobiele gouden ei?

Het gouden ei… Vijf jaar geleden dachten we het gevonden te hebben, met het idee voor een goede start-up.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Anno 2014, het tijdperk van selfies (of is dat alweer heel 2013?), drones en generatie Z, ligt het gouden ei verstopt in een scherm van 123,8mm bij 58,6mm. Bedenk een ogenschijnlijk simpel spelletje, dat er uitziet als een Nintendo spelletje van 15 jaar terug, en wordt multimiljonair… De vraag blijft echter, als het zo makkelijk is waarom lukt het de grote jongens dan (nog) niet om maandelijks met de ene na de andere geniale app te komen?

related partner content for mobile comes here

Neem de uitgevers als voorbeeld. De meesten hebben een mobile business development afdeling. Deze afdeling krijgt targets opgelegd om een X aantal apps per jaar te ontwikkelen. Dit is met name gestoeld op het principe van ‘u vraagt, wij draaien’, waarbij de verschillende titels hun (hoger)hand opsteken en een aantal maanden later een app krijgen. Geen baanbrekende app, geen übersuccesvolle game, maar gewoon ‘een app’. Wel handig hoor, maar er zijn al zo veel ‘gewone apps’. De vraag is, wat gebeurt er als een team van creatievelingen buiten de organisatie carte blanche krijgt om met dat ene gouden idee te komen? Eén revolutionaire app, in plaats van 30 minder betekenisvolle apps. Alle vrijheid, los van alle politiek en op kwantiteit gestoelde targets...

De vraag blijft natuurlijk, hoe kom je dan aan dat gouden ei? Om eerlijk te zijn, geen idee! Wat ik wel weet, is dat het in ieder geval niet begint bij:

- Geld (kijk naar het (kortdurende) succes van het &;relatief goedkope&; Flappy Bird vs. de minder succesvolle apps van geldverslindende uitgevers)
- Levenservaring (Nick d’Alasio verkocht in 2013 op 17 jarige leeftijd Summly voor 30 miljoen euro aan Yahoo)
- Hippo’s (“we moeten iets met een app...”)

Wellicht wat discutabel, maar naar mijn idee begint het ook zeker niet per definitie bij een uniek idee (al kan dat natuurlijk wel!). Unieke ideeën zijn zeer schaars. Goede ideeën die heel slecht zijn uitgevoerd, daar zijn er echter genoeg van! Naar mijn idee is het juist daar waar de gouden eieren verstopt liggen. Dus, streep deze punten af en ga er eens een avond goed voor zitten, you never know… En vergeet vooral niet: slacht nooit de kip met gouden eieren!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in