Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezonde twijfel aan 'Rij met je hart' campagne

Een minderheid van de Nederlandse automobilisten gelooft niet in de werking van de Rij met je hart campagne die in september 2006 door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een minderheid van de Nederlandse automobilisten gelooft niet in de werking van de die in september 2006 door Verkeersminister Karla Peijs werd gestart. Velen hopen beter. Dit komt naar voren uit de achtste editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek dat deze week uitkomt.

related partner content for mobile comes here

Dit onderzoek naar de Nederlandse automobilist werd in september en oktober van 2006 uitgevoerd door mobiele dienstverlener (Your Personal Call Assistant) in samenwerking met . Via een Internetpanel werden ruim 1000 automobilisten gevraagd naar hun mening, wat volgens de onderzoekers dan een 'representatief' beeld heeft opgeleverd.

De 'Rij met je hart' campagne is een vervolg op de 'I love?' campagne uit 2005 en richt zich met name op de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden bij het verminderen van irritatie en agressie in het verkeer.

Bijna de helft (45,6 procent) van de automobilisten heeft volgens YPCA en De Vos & Jansen weinig vertrouwen in de effectiviteit van deze campagne. Bij deze groep heerst de verwachting dat campagne voeren geen enkele zin heeft bij het terugdringen van irritatie en agressie in het verkeer. Ze concluderen daaruit in een persbericht: "Het merendeel van de Nederlandse automobilisten gelooft niet in de werking van de 'Rij met je hart campagne'." Ik vraag me af of je dat dan zo hard mag stellen.

Immers, bijna vier op de tien respondenten geeft de campagne het voordeel van de twijfel en wacht rustig af. Eén op de tien respondenten heeft wel vertrouwen in de effectiviteit van de 'Rij met je hart campagne'. Volgens mij, mar wie ben ik, hopen velen dat het toch een beetje zal helpen. Maar misschien voelen automobilisten wel eens: "mijn hart vindt dat ik nu bij m'n kinderen moet zijn om voor te lezen en niet op deze snelweg, dus gaan met de banaan."

Agressief rijgedrag komt wederom uit het onderzoek naar voren als veruit de grootste ergernis in het verkeer. Ruim een kwart van de respondenten geeft aan zich hier het meest aan te ergeren. Dat is twee keer zo veel als ergernis om files met 12 procent. Voor ongeveer één op de tien respondenten vormt rijden met alcohol op de grootste ergernis in het verkeer. De complete top 10 van ergernissen in het verkeer ziet er als volgt uit:

Top 10 ergernissen in het verkeer:

1. Agressief rijgedrag
2. Files
3. Rijden met alcohol op
4. Bumperklevers
5. Onnodig links rijden
6. Zondagrijders
7. Drempels
8. Geen richting aangeven
9. Snelheidscontroles
10. Vrachtwagens

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in