Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft Digital Day: 'Games verdringen de tv'

Vandaag de vierde aflevering van het verslag van de Microsoft Digital Day.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mitch Davis werd een half jaar geleden vreselijk rijk met de overname van zijn gamesbedrijf door Microsoft. In Londen vertelt hij dat games in omzet nu echt groter zijn dan de filmindustrie.

related partner content for mobile comes here

haalde in 2005 op de eerste dag al een omzet van 120 miljoen dollar. En iedereen speelt, zegt Davis. Van Need for Speed zijn 55 miljoen spellen verkocht. Van Splinter Cell 24 miljoen. In 2005 werden er 11 miljoen exemplaren verkocht van Fifa voetbal.

Van de groep tussen de 30 en 44 jaar speelt 76 procent elke week. Van de jongeren doet 100 procent dat. 'En het is ook een verdraaid connected audience', zegt Davis.

Met de komst van breedband gaan de spellen online steeds beter en sneller. In 2010 zal de omzet van de games in Europa zo'n 14 miljard dollar bedragen. Engeland is veruit de grootste markt, gevolgd door Duitsland en Frankrijk. 'Games verdringen de tv', zegt Davis. 'Het is het medium van de next generation.'

Met Microsoft aan het roer gaat de productie van Massive omhoog. In 2006 kwamen er zo'n 45 games op de markt, maar volgend jaar zullen dat er al meer dan 100 zijn.

Er wordt ook steeds meer geadverteerd in games, zegt Davis. En dan niet alleen maar 2D advertising in de vorm van reclameborden langs de racebaan in Need for Speed, maar ook in 3D in de vorm van Coca-Cola-automaten en Toyota-auto's. In sommige spelen kan door een bepaalde handeling een advertentie tevoorschijn komen.

Massive segmenteert (vrij grof) op basis van geografische criteria. Zo krijgt een Belgische gamer andere reclames te zien, dan een Amerikaan.

Davis: 'We meten ook of het gezien is, of het groot genoeg is en of het vanuit de juiste hoek gezien is. Een hit levert 'een impressie' op.

Hij lepelde ook een case op waarin gedurende 8 weken in 12 games werd geadverteerd. 95 procent van de spelers was tussen de 13 en 34 jaar.

42 procent van hen die de reclame zagen hadden een voorkeur voor het geadverteerde merk. De controlegroep kwam niet verder dan 28 procent merkvoorkeur. De aankoopintentie lag bij de controlegroep op 49 procent en in de groep die de reclame in de games zag op 60 procent.
De likeability lag ook hoger: 34 procent tegen 22 procent bij de controlegroep.

Ben benieuwd hoe lang Davis nog bij Massive zit. Hij maakt een gedreven indruk, maar zijn bedrijf is nu toch wel echt van Microsoft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in