Dienstensector brengt 10 procent werk niet in rekening
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van projectensoftwareleverancier Maconomy uitgevoerd door Blauw Research, gehouden onder ruim 200 consultants in marketingcommunicatie, ICT-consultancy, business consultancy en ingenieurs.
Oorzaken van het niet in rekening brengen van werk zijn het onnauwkeurig en onregelmatig registreren van uren op juiste projecten en het feit dat 40 procent van de mensen vaak langer op projecten werkt dan het bedrijf in rekening kan brengen. Voor het effectief doorberekenen van gemaakte uren aan projecten of klanten zijn bijna alle bedrijven in de dienstensector afhankelijk van de juiste urenregistratie door medewerkers.
Ervaring leert dat voor het echt nauwkeurig boeken van uren mensen dit na iedere activiteit moeten doen. Maar het onderzoek toont aan dat bijna de helft van alle urenschrijvers (44 procent) de gewerkte uren slechts één keer per week of minder vaak registreert. Slechts 2 procent van de ondervraagden registreert zijn uren na iedere activiteit. Bijna tweederde (63 procent) vindt het lastig om activiteiten toe te wijzen aan specifieke projecten of klanten, waardoor onnauwkeurigheid in de administratie ontstaat.
Soms kiezen professionals er ook voor om bewust minder uren te schrijven. Vooral marketingmedewerkers zijn bang om opdrachten aan de concurrentie te verliezen waneer ze alle uren registeren en zich daarmee uit de markt prijzen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid