‘Consument vaak financieel ongeletterd’
De overheid wil zich niet te veel bemoeien met financiële keuzes van de consument. Ze wil hen vooral weerbaarder en financieel bewuster maken. Dat is hard nodig volgens de cijfers van CentiQ. De Nederlander overschat zijn kennis van de (huishoud)financiën nogal. Tachtig procent zegt goed op de hoogte te zijn en zijn uitgaven onder controle te hebben. In werkelijkheid heeft maar 37 procent een globaal beeld van wat op de betaalrekening staat.
Bij bijna 20 procent van de Nederlanders is de financiële situatie niet gezond. Deze mensen kunnen moeilijk rondkomen, of hebben vaak aan het eind van de maand geen geld meer, of zijn niet in staat rekeningen op tijd te betalen. Voor meer dan een derde van de mensen is een onverwachte uitgave van boven de duizend euro een probleem.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta"Zorgwekkend," meent Klaas Knot, voorzitter van de Stuurgroep CentiQ en hoge ambtenaar op het ministerie van financiën. "Financiële ongeletterdheid leidt tot veel sociale en maatschappelijke ellende. In de huidige complexe wereld waarin mensen veel keuzes hebben, proberen wij overzicht te geven."
Uit het CentiQ-onderzoek bleek verder dat mensen die weleens rood staan op hun betaalrekening, niet weten hoeveel rente zij betalen. Ze denken dat dat gemiddeld 8,6 procent is, terwijl de rente momenteel rond de 15 procent ligt. Nadrukkelijkere en beter zichtbare informatie hierover is een optie, reageert Knot. (Trouw)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid