Cendris levert slordige data aan Promovendum: consumenten boos


De zorgverzekeraar kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris, het datamarketingbedrijf van Post NL. Promovendum richt zich op een hoogopgeleide doelgroep. In de mailing bevonden zich echter veel namen en adressen buiten dit segment. Zo werd een elfjarig kind aangeschreven, en iemand die al jaren dood was. Dat leverde de verzekeraar veel boze reacties op, onder andere op Twitter.
De actie maakt maar weer eens duidelijk dat adressen en andere persoonsgegevens op veel meer plekken zijn opgeslagen en vaker worden doorverkocht dan de meeste consumenten zich realiseren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSCendris beheert het Nationaal Consumentenbestand, waarin miljoenen adressen zijn opgenomen, plus specifieke persoonsdata, zoals geboortedatum, geslacht en eventuele academische titel. Een belangrijke toevoer van adressen is de Verhuisservice van PostNL. Wie zich daarvoor aanmeldt en geen aparte privacyverklaring indient, geeft automatisch toestemming voor de doorverkoop van gegevens voor 'commerciële of charitatieve doeleinden', zo valt in de algemene voorwaarden van PostNL te lezen.
De zorgverzekeraar laat weten 'dat er adressen tussen zaten waar onze brief niet bezorgd had moeten worden. Dat betreuren wij ten zeerste. Individuele gevallen die bij ons gemeld worden, lossen we dan ook altijd persoonlijk op.'
Maar verder houdt Promovendum de kaken stijf op elkaar . Tegen de Volkskrant: 'Wij doen geen uitspraken over ons marketingbeleid.'
Bronnen: Volkskrant, Telegraaf
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid