Campagnestrateeg Obama gunt blik in campagne-keuken


Plouffe vertelde over de strategie die hij met zijn campagneteam heeft gekozen. Sleutel tot succes is volgens Plouffe de consistentie en de eenvoud van de campagneboodschap “Change we can believe in.” Plouffe: “Geloof in je strategie. Beter een feilbare strategie dan zes keer je strategie wijzigen.”
De andere factor voor het succes is de betrokkenheid van de supporters. Plouffe: “Veel van onze aanhangers waren nog nooit naar de stembus gegaan, maar zij kozen ervoor juist ons te steunen omdat een vriend of familielid campagne voor ons voerde. Zo verzamelden we 4 miljoen supporters die ons met kleine bedragen ondersteunden en de verkiezingsboodschap voor ons op een voor ieder begrijpelijke manier verspreiden.”
Via nieuwe en - als de doelgroep dat vereiste - conventionele media als de radio, informeerde Obama zijn vrijwilligers volledig en persoonlijk. Hierdoor kregen ze gevoel van inclusiviteit. Naast ze te bedanken werden vrijwilligers contant gewezen op hun verantwoordelijkheden en hun positieve bijdrage die hun inzet op de uitkomst kon hebben. Deze aanpak zorgde voor een compleet nieuw electoraat van studenten, latino’s en gepensioneerden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPlouffe hield deze middag een betoog voor de kracht van member-get-member communicatie, die zich dankzij slim gebruik van nieuwe media als een olievlek onder de doelgroep verspreidde. Maar besluit Plouffe, de inhoud moet ook deugen. Als het ‘product’ Obama niet zo authentiek, inspirerend en sterk was geweest had Plouffe hier niet gestaan, zo benadrukte hij.
Nederlandse campagnestrateeg Obama op Communicatiecongres
Wie meer wil weten over de campagne van Obama, kan zich inschrijven voor het congres De Wereld van Communicatie dat plaatsvindt op 12 november in Bussum. Dan spreekt campagnestrateeg Kirsten Verdel, die als eerste en enige buitenlander werkte in het landelijk campagneteam van Obama.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid