Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse marketeers lappen regels rondom influencer marketing aan hun laars

Bijna de helft van de Britse marketeers is niet op de hoogte van de regels rondom influencer marketing, of kiest ervoor deze te negeren.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zo komt naar voren uit nieuw onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Takumi is een app waarmee Instagram Influencers in contact kunnen komen met merken. De makers van de app ondervroegen 500 pr- en marketingprofessionals en vonden dat 12 procent geen weet had van de Britse &;&;  die de Committee for Advertising Practice had opgesteld rondom influencer marketing.

35 procent wist hier wel van maar had de code naast zich neergelegd. Zo schrijft Marketing Week. Als reden gaven de marketeers op dat ze de code niet begrepen, of gewoonweg niet transparant wilden zijn over betaalde content.

Video offline gehaald

Niet alleen dit comite houdt adverteerders in de gaten. Zestien maanden geleden wees de Advertising Standards Authority (ASA) het merk Oreo (Mondelez) erop dat het duidelijk moest zijn over betalen van bloggers voor het promoten van het koekje in hun video’s. Zo werd de video van vloggers Dan & Phil (foto) offfline gehaald. En vorige week gaf de Competition & Markets Authority een waarschuwing aan verschillende merken, bedrijven en uitgevers, nadat Starcom Mediavest en Tan Media endorsements van Myjar (een kredietmaatschappij) in online artikelen en blogs hadden geplaatst, zonder aan te geven dat dit eigenlijk een advertentie betrof.

Moet meer duidelijkheid komen

"Influencer marketing relatief nieuw, en merken en marketeers moeten hier nog aan wennen, net zoals ze aan sociale media moesten wennen’, zegt Mats Stigzelius van Takumi. &;Influencer marketing heeft enorme potentie, maar als merken effectieve campagnes willen ontwikkelen, zal er meer duidelijkheid moeten komen over wat wel en niet mag qua engagement.’

Helen Edwards (Passionbrand) stelt het nog iets scherper: Volgens haar is de vlogscene niet meer origineel en moet creatief talent hier gewoon vandaan blijven. Het wordt hoog tijd dat merken weer creatiever worden, aldus Edwards tegen Marketing Week.

Bronnen: Marketing Week, Campaignlive, Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in