Overslaan en naar de inhoud gaan

Programmatic groeit met 30% naar 187 miljoen euro

Video en rich media verdubbelden in 2015 ruimschoots in omzet.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dit en meer blijkt uit dedie Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.

related partner content for mobile comes here

Met een groei van 30% ten opzichte van 2014 wordt nu al meer dan eenderde van alle display advertenties geautomatiseerd verhandeld. Het aanbod van displayformaten die via programmatic trading beschikbaar zijn, laat een steeds completer beeld zien. Ging het voorgaande jaren nog hoofdzakelijk om banners, inmiddels de groei vooral aanwezig bij video (185%) en rich media (85%).

Samen zijn deze categorieën nu goed voor bijna een kwart (23%) van de totale programmatic omzet. Deze groei is vooral te verklaren door de stijging in prijzen (27%). 

Branding passeert performance
Branding campagnes zijn tegenwoordig belangrijker in programmatic trading dan performance campagnes. Bestond in 2012 nog maar 4% uit branding campagnes, in 2015 was dit 55%. IAB ziet dit als een positieve ontwikkeling, &;omdat deze groei aantoont dat de markt zich focust op relevantie en meerwaarde voor de eindgebruiker, oftewel de consument.&;

De verwachtingen van de programmatic trading markt zijn hooggespannen. Deloitte, IAB Nederland en de twintig organisaties die aan het onderzoek deelnemen, verwachten voor dit jaar een groei met meer dan 22%. Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland: &;Programmatic trading is volwassen geworden en zal blijven groeien. Ik verwacht zelfs dat binnen drie jaar programmatic display advertising het adverteren op traditionele media en tv zal overtreffen.&;

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in