Autosites: navigatie belangrijker dan design
Onderzoeksbureau Metrixlab voerde een benchmarkstudie uit naar 24 autosites en presenteert de resultaten in het Tijdschrift voor Marketing van februari.
Nu internet het belangrijkste communicatiemiddel binnen de automotive sector is, zou je verwachten dat de grotere en sterkere automerken hier met een uitgebalanceerde website goed op inspelen. De websites van sterke merken als BMW, Toyota, Honda en Ford blijken in de benchmark van Metrixlab echter niet als beste beoordeeld te worden. De verklaring hiervoor blijkt te liggen in het spanningsveld tussen navigatie en design in de uiteindelijke beoordeling van een automotive site.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaMercedes krijgt de hoogste waardering voor zijn design. Het design van Chrysler wordt ook uiterst positief beoordeeld vanwege het stijlvolle en herkenbare ontwerp dat de nieuwe expressieve merkwaarden van het merk goed uitstraalt.
De factor 'design' blijkt echter meer in te houden dan een mooie vormgeving. Mercedes en Chrysler krijgen hun hoge waarderingen voor design mede door de overzichtelijkheid en herkenbaarheid van de navigatie-ingangen.
Chrysler, Citroën en Saab tonen de best practices qua navigatie. Alledrie de merken bieden een navigatie die herkenbaar, overzichtelijk en logisch ingedeeld is en daardoor de bezoeker houvast geeft. Chrysler en Saab maken bovendien snel (op of direct na de homepage) met een apart menu de tools heel duidelijk.
Eén site heeft zowel navigatie als design goed weten in te vullen. Chrysler.nl toont aan dat navigatie en design hand in hand kunnen gaan en krijgt uiteindelijk de hoogste score.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid