Overslaan en naar de inhoud gaan

Autosites: navigatie belangrijker dan design

Acht op de tien Nederlandse internetters oriënteren zich online op het kopen van een nieuwe auto. Dus halen de grotere automerken meer dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoeksbureau Metrixlab voerde een benchmarkstudie uit naar 24 autosites en presenteert de resultaten in het Tijdschrift voor Marketing van februari.

related partner content for mobile comes here

Nu internet het belangrijkste communicatiemiddel binnen de automotive sector is, zou je verwachten dat de grotere en sterkere automerken hier met een uitgebalanceerde website goed op inspelen. De websites van sterke merken als BMW, Toyota, Honda en Ford blijken in de benchmark van Metrixlab echter niet als beste beoordeeld te worden. De verklaring hiervoor blijkt te liggen in het spanningsveld tussen navigatie en design in de uiteindelijke beoordeling van een automotive site.

Mercedes krijgt de hoogste waardering voor zijn design. Het design van Chrysler wordt ook uiterst positief beoordeeld vanwege het stijlvolle en herkenbare ontwerp dat de nieuwe expressieve merkwaarden van het merk goed uitstraalt.

De factor 'design' blijkt echter meer in te houden dan een mooie vormgeving. Mercedes en Chrysler krijgen hun hoge waarderingen voor design mede door de overzichtelijkheid en herkenbaarheid van de navigatie-ingangen.
Chrysler, Citroën en Saab tonen de best practices qua navigatie. Alledrie de merken bieden een navigatie die herkenbaar, overzichtelijk en logisch ingedeeld is en daardoor de bezoeker houvast geeft. Chrysler en Saab maken bovendien snel (op of direct na de homepage) met een apart menu de tools heel duidelijk.

Eén site heeft zowel navigatie als design goed weten in te vullen. Chrysler.nl toont aan dat navigatie en design hand in hand kunnen gaan en krijgt uiteindelijk de hoogste score.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in