Amerikanen lokken in dollars


Wall Street Journal (betaalde toegang) schrijft dat Amerikanen graag exclusieve Europese artikelen willen kopen via internet, maar dat dit lange tijd te moeilijk is geweest.
Daar komt nu verandering in. Als voorbeeld noemt de krant Harrods USA, een uitbreiding van de site van Harrods voor het Amerikaanse publiek. Aan de url van de site zou je overigens kunnen afleiden dat Harrods zich op meer buitenlandse 'cultures gaat richten: Harrods.com/Cultures/en-US/.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen tweede voorbeeld is Wedgwood USA, waar de Britse serviesfabrikant haar exclusieve waren aan Amerikanen aanbiedt.
Ik vraag me wel af of Wall Street Journal verlegen zat om een trendverhaal, want is het werkelijk zo nieuw? Komen Amerikanen al niet sinds 1995 op Nederlandse sites pornoshoppen? Maar goed, porno online is geen retail zeker? En momenteel komt nog maar 1 procent van de Amerikaanse online inkopen uit Europa, en dat wordt vast meer.
Vraagje is wel even hoe je dit statisch weergeeft. WSJ meldt nu dat Forrester de retail e-commerce (inclusief veilingen en reizen) in de VS voor 2005 op 172 miljard dollar stelt en voor Europa op 48 miljoen dollar (40 miljoen euro). Maar bij toename van grensoverschrijdende handel online is de vraag of de cijfers de verkopen weerspiegelen of de aankopen. Tijd voor een online handelsbalans. Misschien iets voor minister Zalm om de eerste in de wereld mee te zijn. Kan hij wellicht gelijk proberen om greep te krijgen op het weglekken van belastingen door online handel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid