Een aantal jaar geleden is er in de Verenigde Staten onderzoek gedaan naar het brein terwijl mensen lezen en terwijl ze naar podcasts luisteren. De uitkomst was dat dezelfde delen in de hersenen worden geactiveerd. Niet verwonderlijk, want zowel bij het lezen van een boek als bij het beluisteren van een podcast wordt de eigen verbeelding geactiveerd. Als je redeneert vanuit dit inzicht, dan is het voor literaire uitgeverijen niet meer dan logisch om serieus in te zetten op podcasts en audio.
Brand centric
Nu wordt er zeker al enige tijd geëxperimenteerd vanuit deze hoek, met wisselende formats. Een terugkerende aanpak is dat de uitgeverij zichzelf centraal stelt, en vervolgens bijvoorbeeld auteurs laat interviewen. ‘t Is de vraag of zo’n ‘brand centric’ aanpak slim is, aangezien de meeste mensen geen boodschap hebben aan wie de uitgever is - ze zullen eerder geïnteresseerd zijn in een specifiek thema of onderwerp.
Verfrissend
‘Wie is Rutte?’ is daarom een verfrissend voorbeeld. Deze podcast wordt gemaakt vanuit Atlas Contact, onderdeel van VBK Uitgevers. In elke aflevering wordt een auteur geïnterviewd die zich heeft verdiept in Mark Rutte. Samen met vaste interviewer Simon Dikker Hupkes probeert de geïnterviewde zijn persoonlijkheid en drijfveren te doorgronden; wat zeer onderhoudende gesprekken oplevert. De eerste 7-delige reeks, met dezelfde aanpak, had Poetin als hoofdpersoon.
Spotlights
Met deze aanpak worden de boeken van de auteurs op een slimme manier in de spotlights geplaatst, zonder dat de uitgeverij zichzelf op de voorgrond plaatst. Lang niet alle auteurs die aan het woord komen, behoren namelijk tot de VBK-stal. Het is daarmee duidelijk dat de inhoud vooropstaat, want het gaat om wat een geïnterviewde te vertellen heeft, niet bij welke uitgever hij of zij zit. Ondertussen wordt er vanuit de shownotes wel verwezen naar Boekenwereld.com, de webshop van VBK Uitgevers. Alle boeken die in de podcast de revue passeren, zijn hier te koop.
Kruisbestuiving
Over een nieuwe reeks wordt inmiddels nagedacht: luisteraars kunnen stemmen op wie de volgende hoofdpersoon zou moeten zijn. Het is duidelijk een format waarmee de makers nog jaren vooruit kunnen. Wat slim is aan dit ‘Wie is…’ format, is dat het vanuit de inhoud stimuleert tot lezen. Nog slimmer is dat de eerste reeks over Poetin inmiddels weer heeft geleid tot een boek, met nog meer kruisbestuiving als gevolg.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!