Als er ergens veel geld wordt verdiend en flinke marges worden gemaakt, dan is het wel in de wereld van luxegoederen. Denk bijvoorbeeld aan het conglomeraat LVMH, dat zo’n 75 luxemerken onder zich heeft, waaronder bijvoorbeeld Louis Vuitton, Moët, Hennessy en Dior. In 2021 werd er binnen dit segment wereldwijd 252 dollar omgezet, volgens een rapport van Deloitte. Een terugval ten opzichte van het jaar ervoor, vanwege corona. Maar nog altijd vergelijkbaar met het totale bruto nationaal product van een land als Burundi.
Opmerkelijke verhalen
Deze industrie ís marketing. Hoe zou je anders mensen zo gek kunnen krijgen dat ze een paar duizend euro voor een handtas uitgeven? De marketingbudgetten kunnen dan ook meestal niet op en er wordt niet beknibbeld op een Hollywood-ster meer of minder. Ook in content wordt door veel van deze merken flink geïnvesteerd. Zo stond LVMH ooit aan de wieg van het prachtige online platform Nowness. En menig modefotograaf de kans gekregen om vanuit een merk bijzondere videoproducties te maken. Want ja, opmerkelijke verhalen vertellen, dat is voor dit segment bijna een basisbehoefte. Dat het op je merk afstraalt als je schoonheid, design en kunst een podium geeft, is een inzicht dat hier al heel lang geleden is doorgedrongen.
Fantasieloos
Dan zou je zeggen dat luxemerken massaal hét storytelling-medium van deze tijd, podcasts, volledig hebben omarmd. Helaas blijkt behoorlijk tegen te vallen. Een zoektocht op de luisterplatformen levert weliswaar een rijtje met branded podcasts op van merken als Chanel en Hugo Boss, maar de uitwerking is grotendeels behoorlijk fantasieloos. De dominante aanpak: zet een creative director achter de microfoon en interview hem/haar over het merk.
Verfrissend
De aanpak van ‘Penelope’s Pursuit’, van Hermès, is daarom des te verfrissender. Een zorgvuldig gemaakt fictie-verhaal over het personage Penelope, die als onderzoeker bij Hermès werkt en mysteries moet oplossen. De afleveringen duren ongeveer een kwartier, staan op zich en zijn behoorlijk ‘brand centric’. Belangrijke elementen van het merk, zoals de geschiedenis, komen er veelvuldig in voorbij. Het is te verdragen omdat de productie best goed in elkaar zit, met een aardig script, acteurs, soundtrack en sounddesign. Leuk is ook dat de productie in 2 talen is uitgebracht, Frans en Engels.
Wel dient zich de vraag aan voor wie dit gemaakt is: voor volwassenen is wat aan de kinderachtige kant, voor kinderen zou het ongepast zijn om ze aan zo’n verhuld commercieel verhaal bloot te stellen.
‘Penelop’s Pursuit’ is vermakelijk en stijgt binnen dit segment boven het gemiddelde uit. Desalniettemin blijft de vraag bestaan waarom niet juist in deze hoek de lat ietsje hoger gelegd wordt.
Luister naar Penelop’s Pursuit op Spotify
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!