Is het moreel verantwoord om op angst in te spelen om zo je producten en diensten te verkopen? Er zijn nogal wat bedrijven die graag het ‘wat als…’-mechaniek toepassen. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen die duistere angstscenario’s schetsen die je kunt voorkomen door het afnemen van juiste service.
Mogelijke risico’s
Het Amerikaanse OnStar is ook zo’n bedrijf dat het moet hebben van consumenten die zich zorgen maken over de mogelijke risico’s in het dagelijks leven. Het biedt onder meer diensten aan waarbij in het geval van een auto-ongeluk of pech automatisch hulpverleners worden gealarmeerd. En met een speciale app kun je bovendien altijd hulp inroepen in geval van nood.
Darth Gator
Nu zijn er op de website genoeg rampverhalen te vinden, waarbij de OnStar-service de redder in nood bleek te zijn. De aanpak van de podcast die het bedrijf sinds anderhalf jaar uitbrengt, is verrassender. In ‘Tell Me What Happened’ draait het om verhalen waarin mensen zich in penibele situaties bevinden, maar waarbij juist een onbekende te hulp schiet.
Neem bijvoorbeeld de aflevering over ‘Scales and Tails’, een reptielencentrum waar ook kinderfeestjes worden gehouden. De grote attractie is Darth Gator: een kolossale aligator die in bijzijn van de kinderen wordt gevoerd door medewerker Lindsay. Dat gaat al jaren goed, tot die ene keer: Darth Gator neemt haar te grazen en houdt haar hand vast in zijn bek. Omstander Donnie twijfelt geen seconde en bespringt de aligator en weet Lindsay zo te bevrijden.
De rest van de aflevering geeft praktische tips over hoe je om moet gaan met gevaarlijke dieren die je in het dagelijks leven iets vaker tegenkomt: honden.
Hulpvaardige medemensen
Deze structuur wordt gevolgd bij elke aflevering: een menselijk rampverhaal, om vervolgens een expert te laten vertellen over hoe je de risico’s binnen deze context kunt vermijden.
Op een indirect niveau doet deze podcast daarmee toch stiekem hetzelfde als al die andere merken die inspelen op angst, door te laten zien dat het gevaar overal schuilt. Maar wat mooi is, is dat de menselijke verhalen anders afgemaakt worden dan zou je verwachten. Niet met de eigen producten, maar juist met iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn: hulpvaardige medemensen. En dat is dan weer heel bemoedigend. Ook zonder OnStar-abonnement word je godzijdank niet aan je lot overgelaten.
Luister naar 'Tell Me What Happened'
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!