De Persgroep: groei online, lichte daling print, advertentieomzet stabiel

Online Services tak haalt 100 miljoen omzet.

De Persgroep Nederland
Persgroep

De Persgroep heeft een goed 2018 achter de rug, zo blijkt uit vandaag gepresenteerde jaarcijfers. De hele groep laat een omzetstijging zien van 9 procent, naar bijna 1,6 miljard euro. De EBITDA steeg met 11 procent tot 241 miljoen euro. De winst voor belastingen was 174 miljoen en de nettowinst steeg 15 procent naar 126 miljoen euro. In Nederland steeg de EBITDA met 7 procent tot 130 miljoen euro.

Publishing

Bij de publishingtak van de groep is er significante groei in online en daalt print licht. De inkomsten uit de lezers- en abonnementenmarkt daalden met 1,8 procent, omdat de printoplages met ongeveer 5 procent daalden. Er is wel een sterke groei van digitale abonnementen, maar die zijn goedkoper. De marge op digitale en print-abonnementen is nagenoeg dezelfde en die trend zal zich naar verwachting doorzetten. De Persgroep ziet dat mensen in tijden van 'fake news' bereid zijn een abonnement te nemen.

Het is opvallend dat de bereidheid om te betalen voor digitaal nieuws substantieel toeneemt. De onverantwoordelijke wijze waarop de globale internetplatformen omgaan met “fake news”, “hate speech” en extremistische propaganda, is een belangrijke reden waarom mensen informatie opzoeken die ze kunnen vertrouwen. De rol en het belang van kwaliteitsjournalistiek zullen in de toekomst alleen maar toenemen. 

 

Topman Christian van Thillo laat weten fors verder te willen investeren in de digitale ontwikkeling van de nieuws- en entertainmentmedia en te bouwen aan Online Services. Die maakte afgelopen jaar 100 miljoen euro omzet. Eind vorig jaar werd Independer overgenomen en die cijfers zijn vanaf dit jaar zichtbaar. Volgens de Nederlandse CEO Erik Roddenhof is het logisch dat er meer overnames volgen in Online Services.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie