Premium

Paul van Riessen: ‘Ik hoop op meer vrouwen in de Quote 500’

Interview met de nieuwe hoofdredacteur in het jaar dat Quote 35 jaar wordt de Quote 500 25 jaar. Hij constateert een grote online groei.

Credits: Maurits Giesen

Paul van Riessen is in het jaar dat Quote 35 jaar bestaat en de Quote 500 25 jaar hoofdredacteur geworden van het – nog altijd – bijtertje onder de zakenbladen. De titel gaat met zijn tijd mee en er is met name online een enorme groei. ‘Positief nieuws doet het online heel goed.’

Twee jubilea zijn er dit jaar te vieren voor zakentitel Quote. Het 35-jarige jubileum van het printmagazine en een kwart eeuw Quote 500, de lijst met de rijkste Nederlanders. Paul van Riessen wil vooral met die Quote 500 in november groots uitpakken, inclusief evenement. Als het weer mag, moeten we dan tegenwoordig zeggen.

‘Het langstlopende journalistieke onderzoeksproject van Nederland’, noemt hij de Quote 500. ‘Als je nu terugbladert naar de eerste nummers dan zie je dat het een project in ontwikkeling is. Elk jaar wordt het beter. We krijgen steeds nieuwe mensen op de radar en het is interessant om tendensen te zien. Destijds had je veel tijd nodig om in die lijst te komen en was de ondergrens een fractie van wat het nu is. Tegenwoordig verdienen jonge jongens, vooral in de technologische sector snel enorm veel geld. 25 jaar geleden waren dat soort snelle klappers nog ondenkbaar, toen was een zeker vermogen veel eerder het resultaat van heel lang buffelen. We gaan in het jubileumnummer zeker inzoomen op die tendensen.’

Belangrijk zijn daarnaast de portretten en interviews van de verschillende superrijken, want dat zijn de verhalen die goed gelezen worden én beginnend ondernemers inspireren. En er is sinds vorig jaar de Selfmade Meter, want hoeveel mensen hebben daadwerkelijk op eigen kracht de Quote 500 bereikt? ‘Dat blijkt tot mijn tevredenheid meer dan de helft van de mensen te zijn. Naast de vele erfgenamen zijn er inmiddels mensen bijgekomen die ooit op hun zolderkamer zijn begonnen. Dat leidt regelmatig tot grote successen.’

Familie Van Eerd en Jitse Groen

Van Riessen noemt de Jumbo-familie Van Eerd, de mensen achter Adyen en vooral ook Jitse Groen, die op zijn 40e al miljardair werd. Ooit had hij een feestje thuis, trek in pizza en kwam erachter dat je dan toch echt naar de pizzeria moet. Hij zette voor een paar honderd euro een site op voor het thuisbezorgen van eten. Zo ontstond Thuisbezorgd.nl. De rest is geschiedenis. ‘Wat die succesvolle ondernemers in onze lijst verbindt, is dat ze er vol voor willen gaan en tot het een succes wordt. In tegenstelling tot veel anderen die wel een businessidee hebben, maar allerlei beren op de weg zien.’

Maatschappelijke betrokkenheid

Van Riessen werd in januari hoofdredacteur, als opvolger van Sander Schimmelpenninck. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur. Hij is hoofdredacteur nummer zeven bij de titel van Hearst Netherlands, waarmee Maarten van den Biggelaar 35 jaar geleden begon. Of ‘007’, zoals hij het zelf noemt. Al zeventien jaar is Van Riessen actief bij Quote, En in die tijd is best veel veranderd. ‘Voor de crisis in 2008 had je een fotoreportage met een paar mannen in een privéjet zo geregeld. Na die crisis was er nog steeds veel geld in Nederland, maar waren mensen toch wat huiverig om dat te laten zien. Nu met corona zien we dat ook wel weer. Nu je rijkdom etaleren, terwijl anderen steun aanvragen, vindt niet iedereen even chique.’

Quote is er in zijn formule in meegegroeid, ziet Van Riessen. Het was vroeger kijken naar de rijken en ze werden op het schild gehesen,  maar maatschappelijke betrokkenheid is belangrijker geworden. ‘Natuurlijk blijven we bewondering houden voor de rijken. Anderzijds is er het besef dat die rijkdom een bepaalde verantwoordelijkheid meebrengt. Dat is iets wat Sander er wel in heeft gebracht bij Quote. Veel rijken ontpoppen zich tot filantroop en geven hun geld aan de maatschappij. Daar zit ook een ander kantje aan, want sommigen van die filantropen doen hun uiterste best om zo min mogelijk belasting te betalen. Dan denk je dus kennelijk dat je beter weet wat goed is voor het land dan de overheid. Het waarnemen van dat soort malle tegenstrijdigheden is een van de zaken die Quote relevant houdt.’

De meeste vrouwen in de Quote 500 zijn model en je hebt Nikkie Plessen

30 procent vrouw

Wie is de Quote-lezer van nu? Van Riessen wil benadrukken dat 30 procent vrouw is. ‘De perceptie is dat Quote een mannenblad is. We willen daar wel meer mee doen. Elk jaar hebben we een lijst van de jonge selfmade ondernemers en tot mijn spijt staan daar slechts een paar vrouwen in. De meesten zijn model en je hebt Nikkie Plessen. Dan heb je het wel gehad’, lacht hij. ‘Elk jaar doe ik een oproep aan vrouwen om naar voren te stappen. De praktijk leert helaas dat er niet zoveel vrouwen zijn die op eigen kracht een fortuin vergaren. Ik zou het erg leuk vinden als dat gaat veranderen.’

Er zijn nog steeds veel lezers van het eerste uur en niet te vergeten de mensen over wie Quote schrijft, al zullen ze dat niet zo snel toegeven. ‘En we hebben een heel goede aansluiting bij de jongere doelgroep van jonge, ambitieuze startuppers en zelfs studenten. Ze willen lessen leren van andere ondernemers en weten wat de valkuilen zijn die je moet proberen te vermijden. Op onze evenementen - Quote Talks - komen ook veel jonge bezoekers af. Dat geeft aan dat er een goede toekomst is voor de titel.’

Online groeisprint

In print heeft Quote een oplage van dik 30.000, waarbij de Quote 500 elk jaar een grote uitschieter is. Vooral het online bereik valt op, een sprint die de titel het coronajaar heeft ingezet. ‘We hebben nu maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers. 10 procent van de Nederlandse bevolking en dat met een nichetitel. Tijdens de lockdown hebben we een enorme stijging gezien. Niet lang geleden was het nog de helft, dus het is razendsnel gegaan. Mensen hebben meer tijd om te lezen en zijn vaker thuis. Vooral in de avonden lopen die getallen op. We merken dat positief nieuws het online heel goed doet. Bijvoorbeeld over overnames of bedrijven die groeien. Het betekent niet dat we de formule gaan omgooien, want we blijven volgens de woorden van Jort Kelder het bijtertje onder de zakenbladen. We schrijven ook graag verhalen over boeven die ontmaskerd worden.’
 

Onze vrolijk optimistische tone-of-voice onderscheidt Quote al jaren van andere titels. Die zijn vaak saai en chagrijnig

Wel altijd met een positieve grondhouding, benadrukt hij. ‘Ook over boeven kunnen wij ons vrolijk maken. We hadden laatst het verhaal over een directeur van een staalconcern die het bedrijf als pinautomaat gebruikte. Dat is zo onbeschaamd dat het vermakelijk wordt. Onze tone-of-voice is vrolijk optimistisch. Het onderscheidt Quote al jaren van andere titels. Daarvan denk ik vaak: hoe komen mensen er in godsnaam doorheen? Het is zo saai en chagrijnig. Als je hier wilt werken, moet je zelf optimistisch door het leven gaan. Af en toe moet je de schoonheid van het conflict kunnen zien. Wel altijd volgens de journalistieke standaarden, alleen al omdat we het vaak opnemen tegen mensen met diepe zakken, voor wie de kosten van een rechtszaak slechts wisselgeld is. Dat allen zorgt ervoor dat je vooraf wel zeker wilt zijn van je zaak. We publiceren niets voordat we zeker weten dat het klopt.’

Uitbouwen en toevoegen

Wat wordt Van Riessens eigen stempel? Dat zit met name in uitbouwen en toevoegen. Zo werkt Quote aan een betaalmuur voor stukken uit het blad die online komen. ‘We zetten de verhalen in print nu niet één-op-één door, tenzij een artikel van een tijd geleden weer actueel is. Dan plaatsen we dat wel. Die betaalmuur die er straks moet komen, is niet zozeer om consumenten geld uit de zak te kloppen. Het geeft ons de mogelijkheid meer services te bieden. Je moet makkelijker het blad digitaal kunnen lezen en het kan een communityfunctie hebben. Het stelt ons bovendien in staat voor onze abonnees extra te investeren in online journalistiek.’

Meer video staat ook op zijn lijstje. ‘We merken dat de bezoeker het prettig vindt uitspraken rechtstreeks uit de mond te horen van degene over wie het gaat. We komen in normale tijden op mooie plekken, die je  goed op video kunt laten zien. Video sluit verder goed aan op wat adverteerders willen.'

Quote 500
Credits: Quote

Hij wil evenementen verder uitbouwen en daarnaast zijn er podcasts, al ziet hij daar de wildgroei. ‘Er moet wel een verdienmodel zijn. Gesponsorde podcasts werken goed, wel met journalistieke onafhankelijkheid. Zo hebben we nu een serie met jonge selfmade ondernemers in samenwerking met whiskymerk Macallan, die deze doelgroep heel interessant vindt.’  

Trouwe adverteerders

Aan de sterke formule van het tijdschrift verandert Van Riessen niets. Uit een vorige week gepubliceerd onderzoek dat Hearst Netherlands met Motivaction deed, bleek dat een magazine nog altijd een belangrijke rol speelt. ‘Een tijdschrift ziet de lezer in vergelijking met andere mediumtypen als een moment voor zichzelf. Hij kijkt ook positief naar de advertenties die erin staan. De bereidheid om iets met die advertentie te doen, blijkt vele malen groter dan bij andere mediumtypen. Quote heeft ontzettend trouwe adverteerders en er komen steeds weer nieuwe adverteerders bij. Wij merken niets van het teruglopen van de printbestedingen. In de losse verkoop is het nu wat lastiger, omdat Schiphol ons belangrijkste verkooppunt is. Anderzijds zien we dat mensen vaker een abonnement nemen. De bereidheid om voor kwaliteitsjournalistiek te betalen lijkt groter. Zakelijk gaat dus het uitstekend met Quote.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie