Zo blijkt uit onderzoek van Google. Oftewel: "path to purchase" wordt "path to purpose".
Google ondervroeg (samen met TNS Global en Ogilvy & Mather) 2,458 consumenten die recent producten in 3 categroeiën hadden aangeschaft: automotive, beautyproducten en smartphones.
Wat blijkt: consumenten kiezen vaker merken die hen weten te raken qua passie en interesse (42 procent vaker) dan merken die hen slechts aansporen het geadverteerde product te kopen.
Google weet het mooi te verwoorden in het Engels: ‘Hun path to purchase is eigenlijk hun path to purpose.’
Consumenten gaan tegenwoordig om 3 hoofdredenen online: ze zijn op zoek naar 1) entertainment, 2) zoeken verbinding met andere mensen en 3) zoeken naar informatie over hun passies en interesses. De laatste groep wordt snel groter, aldus Google.
En deze laatste groep was 70 procent meer geneigd om de afgelopen maand iets aan te schaffen, dan de twee groepen die door ‘entertainment’ of ‘verbinding’ werden gedreven.
De eerste groep zal ook 1,6 keer vaker dan de andere 2 groepen wekelijks een beoordeling geven aan een product of dienst.
De onderzoekers vonden ook dat er weinig correlatie is tussen mediagebruik en invloed.
Men suggereert dan ook dat merken minder moeten focussen op het mediagebruik van consumenten, en meer moeten investeren in invloedrijkste touchpoints.
Bruikbare informatie
Laatste aanbeveling: merken moeten consumenten laten zien hoe hun producten passen in het leven van consumenten. 73 procent van de consumenten die worden gedreven door passie en interesse, wil graag dit soort bruikbare informatie terugvinden in de advertentie. 70 procent noemt ’geraakt worden op dezelfde passie’.
Brandon Berger, chief digital officer bij Ogilvy & Mather, vult aan: 'Begrijpen dat het path to purchase eigenlijk een path to purpose is, heeft belangrijke implicaties voor advertising, in alle fases van de consumer journey.’