Belangenorganisaties uit de cultuur, sport, horeca en media hebben maandag een paginagrote advertentie in dagbladen en nieuwsmedia gezet tegen de beoogde btw-verhoging. Onder de deelnemende organisaties zijn NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten '92, Federatie Cultuur, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.
Ze hadden de campagne #geenhogerebtw al aangekondigd.
Alle aangesloten partijen maken zich grote zorgen om het plan van de formerende partijen om de btw op culturele goederen en diensten en logies te verhogen van 9 naar 21 procent. In de advertentie melden de organisaties: 'Dit gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet.'
De deelnemende organisaties roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen of de advertentie uit te knippen en op te hangen.
Ook is de site geenhogerebtw.nl geopend. Daarop staan ook links naar verschillende petities die de afgelopen weken al zijn opgezet, zoals die van de boekenbranche. Die petitie leverde tot nu toe ruim 230.000 handtekeningen op.
NDP Nieuwsmedia en zijn leden kwamen twee weken geleden al met een paginagrote advertentie tegen de btw-plannen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!