[door Gastblogger Sander Uittenbosch] Toen ik klein was, zo’n 20 jaar geleden, keek ik net als elk ander kind iedere zaterdag en zondagochtend naar tekenfilms zoals Wicky de Viking en Barbapapa. Dit werd in deze tijd doorgaans gedaan op een televisie die ongeveer net zo groot is als de monitor die nu op mijn bureau staat, alleen dan echter zonder de HD specificaties. Het was toen ook nog redelijk normaal om op te moeten staan en naar de televisie te lopen als je van zender wilde wisselen. Op de voorzijde van de televisie had je vervolgens de keuze uit 1 van 12 knopjes om in te drukken. Kanaal 12 kon ik in mijn geval al niet gebruiken, want dit was het kanaal waar de videorecorder op aangesloten was. Een videorecorder, was overigens een briljant apparaat waarmee je beelden die op televisie werden getoond kon opnemen op een videoband, of beelden die reeds op een videoband stonden kon afspelen op de televisie, maar dat terzijde. Naast de vooraf ingestelde zenders als Nederland 1, 2 en 3 , BBC, ZDF etc. had ik slechts keuze uit 2 kanalen waar af en toe tekenfilms vertoond werden. Vooraf wist ik als pientere jongeman exact welke tekenfilm op welk tijdstip op een van deze kanalen te zien was, want dit zocht je van tevoren op in de televisiegids. On-demand was toen dan ook een term waar eigenlijk nog nooit iemand van had gehoord…
Tegenwoordig is dit allemaal wel anders. De komst van smartphones in combinatie met razendsnel (mobiel) internet biedt bedrijven eindeloze mogelijkheden om de consument op hun wenken te bedienen. Bijna alles wat je kan bedenken is inmiddels On-demand binnen handbereik en je hoeft er weinig moeite voor te doen. Wil je een film of televisieserie kijken dan kan je dit gewoon doen wanneer dit jou uitkomt via interactieve televisie. Heb je honger, maar geen zin om naar de supermarkt te gaan, dan kan je via een smartphone vanuit je luie stoel eten bestellen en betalen. Vervolgens kan je genieten van een complete maaltijd die netjes thuis bij je afgeleverd wordt en waar je zelf totaal niet voor hebt moeten zwoegen in de keuken. Een tweetal voorbeelden van on-demand, die door alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar mogelijk zijn geworden. Maar het kan nog mooier en het gaat zelfs nog verder dan bovenstaande voorbeelden.
Stel je voor, je staat ergens in een grote stad en wilt een taxi bestellen. Dan is er de Uber app van het gelijknamige bedrijf. Vorige week sprak Niek van Leeuwen (Head of Uber NL) op de Mobile Convention Amsterdam. Uber is een taxi app waarmee gebruikers op een kaart kunnen zien waar er zich in de buurt taxi’s bevinden. Vervolgens kan een van deze taxi’s met een simpele druk op het touchscreen van de smartphone opgeroepen worden. De app geeft aan de betreffende taxi door waar je staat en binnen no-time staat er een luxe auto met chauffeur voor je neus die je naar ieder gewenste locatie rijdt. Aan het einde van de rit betaal je ook nog eens heel gemakkelijk via de app, doordat deze gekoppeld is aan een creditcard of PayPal account. Denk eens terug hoe dit proces van een taxirit 20 jaar geleden verliep. Inmiddels is Uber ook bezig met een experimentele koeriersdienst in New York met de naam Uber Rush. Het concept is gelijk aan het bestellen van een taxi, alleen bestel je een fietskoerier voor het bezorgen van je pakketje. Eigenlijk heel simpel en gezien alle technologische mogelijkheden die er hedendaags voor handen zijn kan dit concept van dergelijke On-demand diensten natuurlijk bijna overal op toegepast worden. De mogelijkheden zijn oneindig! Je moet het echter eerst bedenken… Dus wat zal er volgen?
Ontbijt op bed via een app?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!