OMS past kortingssysteem radioreclame aan na onderzoek ACM

Mededingingswaakhond legt geen sanctie op.

123RF

One Media Sales (OMS) - dat de verkoop doet voor de radiozenders van Talpa Network en RadioCorp - stopt per 1 januari 2020 met het verlenen van bestedingsaandeelkorting bij de verkoop van radioreclame.

Dat heeft OMS toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder heeft het langlopende onderzoek - dat begon in 2017 - daarmee gestaakt. Er komt geen sanctie voo
r overtreding van de Mededingingswet. De ACM vindt in dit geval de toezegging van OMS effectiever dan het opleggen van een sanctie.

OMS is de grootste speler in advertentiesales voor radio. Onderdeel van het kortingssysteem is de bestedingsaandeelkorting waarmee de salespartij adverteerders en mediabureaus stimuleert om meer van hun jaarlijkse advertentiebudget bij OMS te besteden en minder bij andere radiozenders. Als er een groter deel van het advertentiebudget bij concurrenten wordt besteed, is de korting lager. Op deze wijze worden adverteerders en mediabureaus gestimuleerd om een nog groter deel van hun radiobudget via OMS in te zetten.

Negatieve spiraal

Door deze korting dreigen andere radiozenders - ofwel Qmusic, Ster, ORN, de zenders van E Power en BNR - onvoldoende advertentie-inkomsten te krijgen om goed te kunnen functioneren, oordeelt de ACM nu. De toezichthouder vreest dat die andere radiozenders in een negatieve spiraal terecht kunnen komen van lagere radioadvertentie-inkomsten, verminderde aantrekkelijkheid van programma’s en een lager luisteraandeel. Daarmee is het risico te groot dat de zenders het niet zullen overleven en er dreigt verschraling van het aanbod.

Betere mogelijkheden

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: ‘De commerciële radiozenders van Talpa Radio en RadioCorp hebben enorm veel luisteraars. Bedrijven die willen adverteren op de radio kunnen nauwelijks om OMS heen om voldoende luisteraars te bereiken. Door de toezegging die OMS nu doet, hebben concurrerende radiozenders betere mogelijkheden om advertentieruimte te verkopen. Met de toezegging hebben we effectief en snel een oplossing bereikt. Dit is belangrijk, omdat de onderhandelingen voor het komende jaar nu bezig zijn.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Robert
Wat een naïeve mensen bij de ACM om met deze oplossing te komen, en dat na twee jaar onderzoek. Toch triest dat Talpa/OMS geen strobreed in de weg wordt gelegd om de radiomarkt te blijven domineren. De enige structurele oplossing is het staken van salesactiviteiten door Talpa/OMS voor niet Talpa zenders.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie