Dat blijkt onder meer uit de nieuwe branchedata die het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) vandaag heeft gepubliceerd op haar website. Met een omzet van 2,7 miljard euro en 13.500 werknemers, is de uitgeefsector wel nog altijd de grootste branche binnen de media- en entertainmentindustrie. Digitaal speelt een steeds grotere rol binnen de sector. Zowel de digitale omzet als het gebruik van digitale uitgaven stijgt fors.
Digitalisering
Hoewel de printomzet van de sector de laatste jaren onder druk staat, is er een duidelijke kentering zichtbaar. De digitale activiteiten maken een steeds groter deel uit van de omzet. Gemiddeld komt in 2016 17% van de omzet van digitale uitgeefproducten, met uitschieters bij media voor vak en wetenschap (59%) en educatieve uitgevers (23%).
Lezen populair
De uitgevers spelen in op het veranderend mediagebruik, waarbij ook oudere lezers steeds meer digitale media gebruiken. Jongere generaties lezen vooral online. Tijdbestedingsonderzoek laat zien dat lezen onverminderd populair is (gemiddeld drie kwartier per dag) en dat frequente lezers koopkrachtig en hoog opgeleid zijn.
De branchedata van het NUV zijn nu beschikbaar via een 146 slides tellende presentatie en via interactieve factsheets. Deze worden periodiek geactualiseerd en verrijkt met nieuwe onderwerpen. De sectorinformatie is afkomstig van onder meer GfK, PWC, NOM, Media:tijd, KVB Boekwerk, IAB en ABF.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!