In de vier maanden dat de kijkcijfers op een andere manier worden gemeten, melden diverse mediaprogramma's van de NPO en RTL nog geregeld de cijfers 'oude stijl'. Deze cijfers worden dagelijks op Instagram gedeeld door kijkcijferexpert Tina Nijkamp en vaak gecommuniceerd in bijvoorbeeld het NPO Radio 1-programma Spraakmakers en entertainmentprogramma RTL Boulevard.
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie die het gezamenlijke bereik van radio- en televisieprogramma's meet en analyseert, kan hier echter niets aan doen, laat een woordvoerder weten. De organisatie vindt het ‘vervelend’ dat er al vier maanden lang cijfers worden gelekt. ‘Maar het is voor ons niet haalbaar om te achterhalen en te handhaven op wie de cijfers lekt; we hebben andere prioriteiten’, meldt de zegsvrouw. Ook de NPO en RTL beklemtonen dat deze oude cijfers die in hun programma's worden gedeeld geen betrouwbaar – en bovendien een onvolledig beeld geven, maar spreken de programma's er niet op aan.
Dagkoersen
Het NMO publiceert publiekelijk pas na een week de kijkcijfers. Maar de 'dagkoersen', die tot eind augustus ook met het publiek werden gedeeld, worden wel elke dag gedeeld met zo'n vijfhonderd mensen uit het mediavak. Het NMO overweegt niet hiermee te stoppen om het lekken tegen te gaan. ‘Dit zijn broadcasters, mediabureaus en adverteerders. Zij gebruiken die cijfers voor analyses en inzichten’, legt een woordvoerder uit.
Het NMO beklemtoont echter dat deze cijfers niet compleet zijn, omdat mensen vaak digitaal terugkijken. Dat was ook een van de redenen dat het meetsysteem in augustus werd aangepast. Alle betrokken zenders lieten in oktober nog weten zeer tevreden te zijn met de nieuwe metingen.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!